Fingersamlinger i 21 mm. birkekrydsfinér

Hej LDS´ere,

Jeg er i færd med at skulle lave to guitarkabinetter i noget 21 mm. finsk birkefinér.

De skal samles med fingersamlinger (box joints), hvilket vist er en smule "spændende" at lave i krydsfinér - i hvert fald, hvis man bruger en overfræser, der er sat op som bordfræser. Det er sådan, jeg plejer at lave fingersamlinger, og det virker godt, men jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det an, når der nu er tale om krydsfinér, da det gerne vil flosse. Det har jeg fundet ud af efter at have prøvet på et stykke krydsfinér, der godt nok er af en lidt anden type end den finske birkefinér, men jeg er bange for, at den finske birkefinér også vil lave det nummer, når jeg fræser i den.

Jeg ved, at man kan anvende en såkaldt slingresav (dado blade), men jeg er ikke sikker på, at et sådant blad vil passe på min rundsav, som sidder på en Lurem c260n kombimaskine. Jeg tror, at skruen på min maskine er for lille til at et rigtigt dado blade kan passe derpå.

Jeg har en "gammeldags" slingresav, der passer på saven. Det er sådan en klinge, der vender på skrå, og jeg er ikke helt sikker på, hvordan den vil arte sig i krydsfinéren - men det er naturligvis et forsøg værd

Lad mig gerne høre, hvis én eller flere har nogle gode idéer til, hvordan jeg får det optimale ud af dette projekt.

Jeg glæder mig til at høre fra jer

Go´ dag!

Venlig hilsen

Torben

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du saver dem er det ligemeget om du bruger slingresav eller almindelig klinge, det giver de samme problemer med afskalning. Det der hjælper er fintandet sav, og så save ind i den side det skal ses fra.
Eller spænde det sammen med et stykke affalds træ. Så kommer afslaget mest i bagkant af det. Men det skal spændes godt sammen tæt på kanten.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som Erik skriver så gælder det om at have et stykke resttræ til at sørge for at du ikke får x-fineren til at flosse. Det er specielt udtalt hvis du bruger fræseren (hvilket jeg ville bruge). Fræseren kører med højere omdrejninger, som giver et renere snit (hvis jernet er skabt), end du kan opnå med rundsaven (som også kræver et "offertræ".)
Slingre/Dado blade, er mig bekendt ikke godkendte i hele EU, fordi du er nød til at fjerne spaltekniven på din sav og dermed er risikoen for "kickback" væsenlig kraftigere, fordi der er meget længere mellem tænderne på klingerne
Du kan jo selvfølgelig lave en "box-joint" jig, ala den John Heisz eller Matthias Wandel har lavet... de er hamrende effektive med en normal klinge (skal dog være lige snit-klinge) men kræver lidt snilde at bygge dem


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det eneste sted jeg har set slingresav er på en gammel fræser. de er ikke gode i rundsav, og heller ikke nødvendig. Det er kun et spørgsmål om at tage flere snit.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for de gode råd og idéerne til, hvordan det kan gøres. Jeg tror, at det ender med, at jeg bruger rundsaven, da det ikke kun er på bagsiden, at fræserjernet flosser op i krydsfineren.

Det bliver uden slingresav, da jeg vil forsøge mig med denne metode istedet:

https://m.youtube.com/watch?v=K5R34FWV37Q

Jeg vender lige tilbage med en melding om, hvordan det går, når jeg har prøvet det...

Endnu engang tak for jeres hurtige svar ☺
Fræseren kører med højere omdrejninger, som giver et renere snit (hvis jernet er skabt), end du kan opnå med rundsaven

Dette er nu ikke helt korrekt.

Det er rigtigt at fræseren kører med højere omdrejninger, men saven har langt den højeste skærehastighed, pga. den større diameter.

Eks.
En fræser med en diameter på 15mm og 30.000 omdrejninger skærer med:
(3.14 x 15 x 30000) / 1000 = 1413 spånmeter i minuttet
En rundsav med en diamter på 250mm og 3850 omdrejninger skærer med:
(3.14 x 250 x 3850) / 1000 = 3022 spånmeter i minuttet

Jeg har netop være i gang med et lignende projekt. Jeg prøvede først med fræseren, og det flossede langt mere end rundsaven.

Men et fint lille cowboy trick, er at sætte malertape om kanten på krydsfineren, så flosser den næsten ikke.

Håber det kan bruges

 

Annonce
Skrevet af Migger på 07-04-2017 11:06

Dette er nu ikke helt korrekt.

Det er rigtigt at fræseren kører med højere omdrejninger, men saven har langt den højeste skærehastighed, pga. den større diameter.

Eks.
En fræser med en diameter på 15mm og 30.000 omdrejninger skærer med:
(3.14 x 15 x 30000) / 1000 = 1413 spånmeter i minuttet
En rundsav med en diamter på 250mm og 3850 omdrejninger skærer med:
(3.14 x 250 x 3850) / 1000 = 3022 spånmeter i minuttet

Jeg har netop være i gang med et lignende projekt. Jeg prøvede først med fræseren, og det flossede langt mere end rundsaven.

Men et fint lille cowboy trick, er at sætte malertape om kanten på krydsfineren, så flosser den næsten ikke.

Håber det kan bruges

 

 

Det regne stykke må du lige skære ud i pap for mig der kun har gået 9 år i skole
Hvad er de 1000 du dividerer med?
Men du har ret i cowboytricket, vi andre bruger bare et stykke affalds træ, fordi det er mere sikkert end tape.

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Klingernes diameter er opgivet i millimeter, når man dividerer med 1000 så er det for at omregne millimeter til meter (1 meter = 1000 millimeter).
Skærehastighed opgives typisk i (spån)meter.
Man kan sagtens opgive hastigheden i spånmillimeter, det vil bare blive det samme tal med endnu flere nuller bagved (hvilket er sværere at huske).

Træd ikke på mine ledninger :o)

Tak bobenontot, der var du hurtig.
PinkHenrik: Der er fordele og ulemper ved begge metoder. Nogle gange er det lettere at få plads til eller montere tape.

Tape har så også den ulempe at der kan sætte sig "klistersnask" fast på det skærende værktøj. (Hvilket kan forværre "flosseproblemet" )

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også