Rem og spær dimensionering cykelskur

Hej

Skal bygge et cykelskur/halvtag på ca 2x4 m.

Der bliver 2 m mellem stolperne på den korte led og MAX 2 m mellem dem på den lange led.
Taget bliver 15 mm træ tagplade med tagpap og med en hældning på ca 8,5 grader.
Jeg var nede i den lokale stark og bestille materialer og kan se at de til spær og rem har brugt 100x50 mm reglar (jeg viste blot manden en skitse og så regnede han ellers løs).

Nu skal skidtet jo ikke holde til alverden, men er det alt for skrabet med så småt tømmer? Jeg vil gerne kunne stå på taget (der skal jo tagpap på) og hvis der kommer et kraftigt snefald må det også gerne holde til det...

Der bliver 80 cm mellem spær og så er det største frie spænd jeg kan se på 2 m.

De tabeller jeg har set for den slags starter med 115 mm tømmer som det mindste
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der lyder meget rigtig. Jeg kan se i Palsgård træ`s tabeller at ved let tag kan 45 x 120 tage spændvidde på 2,26 m (0,8 m afstand) så hvis du dividerer og gange lidt så kan 50 x 100 klare 2,09 m spændvidde.
(2,26/120*100) /45 * 50 = 2,09 Det gælder for en nedbøjning på 1/400 og der skal mere til før det falder ned. Så om det nedbøjer 0,5 cm eller 1,0 cm kan du jo være ligeglad med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sådan kan man ikke helt omregne - Spændvidden indgår i anden potens når man eftervises kapaciteten af bjælken og i 4 potens når man regner med deformationer.

Ved snelast vil dit tag være 63% udnyttet og bøje ca. 4mm ned.
Hvis du stiller 220kg midt på en af dine bjælker, vil du udnytte det med 97%, og den vil deformere sig 1 cm.

 Certificeret Statiker

Jeg ved godt at det ikke er helt liniært. Men jeg regnede deres tabel ( cc mål 0,8 m) igennem på samme måde for ikke at komme med noget helt vrøvl, og det gik op hele vejen. Og i dette tilfælde var spændvidden mindre end den mindste dimension i deres tabel, så det går ikke helt galt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak begge. Jeg antager at det så går an. Jeg vejer lidt mindre end 220 kg og de 4 mm er vel ok de få gange om året det skulle ske at der er snefald. De sidste par år har vi sjældent fået mere end et par cm her i byen
Tillægsspørgsmål: stolperne er 3x3 (75 mm i SI enheder ;-))

Ødelægger jeg for meget hvis jeg skærer ud til rem i dem øverst? Er det bedre at skrue den på uden på stolpen?
Annonce

Du kan sikkert nok godt skære ud til hele remmens tykkelse, hvis den er 50 mm Så bliver der 25 mm tilbage af stolpen.
Men et mindre hak på f.eks. 25 mm får jo remmen til at ligge af på en god måde, på det 1/2 af bredden. Så har du 50 mm at skrue i. Det er nok bedre.
Eller 37 mm hvis du mener det ser bedre ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det største problem ved sådan nogle havltage er ikke snetryk eller en sædvanlige voksen mand+gasbrænder = 150 kg. belastning.
Det som mange glemmer er at taget skal holdes nede. Vinden er din værste fjende. Vurder lige hvor vindudsat dit halvtag er.

Noget af det værste at fundere er busskure i det åbne land:
http://sn.dk/modules/xphoto/cache/56/494856_930_9300_0_37_1280_884_2.jpg

Dobbeltpost

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/47749' class='af-profile-link'>Mjølner</a> på 27-03-2017 10:48
Det største problem ved sådan nogle havltage er ikke snetryk eller en sædvanlige voksen mand+gasbrænder = 150 kg. belastning.
Det som mange glemmer er at taget skal holdes nede. Vinden er din værste fjende. Vurder lige hvor vindudsat dit halvtag er.

Noget af det værste at fundere er busskure i det åbne land:
http://sn.dk/modules/xphoto/cache/56/494856_930_9300_0_37_1280_884_2.jpg




Ja. Tak for tippet. Har tænkt meget over det, men det er svært at lave beregninger på hvor udsat det bliver.

Der kommer kun beklædning på den østvendte side og 1 m af den sydvendte. Mod nord og vest står det op af en bøgehæk der er højere end skuret (så må vi se om bøgehækken bryder sig om den skygge skuret giver). Der er så ingen beklædning her - kun løsholter.

Regner med at hækken giver tilpas læ, men svært at vide om en kraftig vind henover taget skaber så meget undertryk henover taget at det hele letter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis