Egetræs bord

Hej. :-) min mand og jeg står med nogen egetræs plader som skal laves til et Spisebord. Kan man godt give det drivtømmer olie for at give det et lidt råt look? :-) vi har fået denne fremgangsmåde beskrevet, det var dog på paller det blev lavet

drivtømmer olie tørre slibe lidt. Så et tyndt lag brun bejdse der er fortyndet 10 gange så et brev er rigeligt efterfulgt af junckers olie med farven "drivtømmer". Tilsidst fik det en gang junckers blank gulvlak

Josefine
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Generelt er lak noget mow oven på olie. Der vil formodentlig opstå problemer med at få lakken til at hænge i træet og sikkert også med den vil blive uklar/hvidlig.

Bejse efterfølgende på olieret træ bliver der også et problem med, da bejse er enten på vand eller spritbasis. Uden og have prøvet, er jeg næsten sikker på at selv spritbejse ikke vil trænge ind i olieret træ.

Har set i Junkers beskrivelse af olien at den bruges til slutbehandling af træ !

Vil i alligevel forsøge, vil jeg stærkt anbefale i prøvebehandler et stykke tilsvarende træ hele vejen igennem, samt venter en måned eller to for og se lakken ikke laver "numre" efterfølgende.

Håber ikke jeg har ødelagt jeres dag.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Lad det endelig stå ubehandlet , vask det regelmæsigt i en god sæbespån vand og med en god børste , det giver en god patina.....

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvis du vil have patina i et ruf, så prøv først på et stykke egetræ. IKKE palletræ!
Hæld 1/2 liter alm eddike op i en beholder med tætsluttende låg. Tilsæt 3 jern-skuresvampe og vent 7 dage. Ryst beholderen ind imellem.
Nu kan væsken påføres med en pensel. Det ser gult ud i starten, men få timer efter bliver det gråt.
Men prøv først, til du har den lyshed du ønsker.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også