Nyt vindueshul i gavl

Skal have lavet to vindueshuller i gavlen på vores hus - gasbeton beklædt med træ. Taget er med gitterspær, hvorfor jeg formoder, at der ikke ligger dele af tagkonstruktionen af på gavlmuren?

Hvad er fremgangsmåden her? Kan jeg bare tage en bajonetsav og lave hullerne, eller skal der ilægges støtte over vinduet først?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer lidt an på hvor stor hul du ønsker at lave. Men min fornemmelse siger at den første meter i bredden ikke giver noget problem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det ene vil være cirka 50bx50h, det andet vil blive 150bx50h godt og vel.

Hvordan skal jeg gribe en eventuel understøtning an? Tænker at stål er overkill, når der ikke er mere vægt end væggen selv derover?
En almindelig overligger er alt rigeligt til at bære den smule murværk. Til det lille hul vil jeg tro en god pind er nok. Men det nok at gamble ,)
Så hvis jeg forstår jer ret, så vil en (almindelig) overligger i træ være rigeligt fin til at bruge over vindueshullerne?

Hvilken type træ skal bruges til overliggeren?

Nogen idé om, hvad det vil koste at betale sig fra opgaven? Nyt vindueshul, isætning af overligger og efterfølgende montering af vinduer?
Pas nu på at din store solide gennemgående gavlvæg, ikke er en del af husets stabiliserende elementer over for vindpåvirkning.

Certificeret Statiker

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis