Hvad kendetegner en dårlig kap-geringssav?

Jeg lurer på indkøb af en kap-geringssav (med "træk-funktion". Normalt plejer jeg at købe mit værktøj i "mellem-klasse-prislaget" (f.eks. Boschs' grønne serie), men må indrømme, at jeg hér væver imellem alt fra Biltemas billige modeller, til Boschs blå serie.

Anyway, hvis man køber billigt (og lige ser bort fra hvilke dimensioner træ de enkelte modeller kan klare), hvad er så problemet - og hvad går jeg glip af?


mvh  Jan

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det største problem alle save har er slør
Prøv at vippe saven ned, som om du har skåret er stykke træ over, og tryk så sidelæns på klingen, hvis den giver sig mere end et par mm til hver side ville jeg ikke købe den, da det så giver unøjagtige snit... og det bliver bare værre hvis du så tilter klingen og samtidigt skærer i 45 grader.
Prøv at se denne video hvor han fint forklarer problemet, og løser det også


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Jan
Det aller vigtigste ved saven er stabilitet.
Hvis du trækker savenheden helt ud, må der selvfølgelig ikke være slør.
Stivheden er også vigtig. Det bedste var, hvis man kunne stille de modeller op
ved siden af hinanden, som du var int. i og derved kunne mærke hvilken model der føles
mest stiv, når man påvirker håndtaget fra side til side.
Mærk efter sideslør i klingen. Her må ikke være noget mærkbart og kontroller om der er slør
i drejeenheden.Der laves rigtig mange forskellige modeller af meget svingende kvalitet.
Jeg valgte personligt at købe en brugt velholdt ELU da jeg skulle købe.
Den har tjent mig godt.
Hilsen Johnny



Johnny cnc
Havde gennem 8 år en billig PowerCraft kap/geringssav, - stabil, præcis og intet at udsætte på den. Da motorenen så stod af, kiggede jeg også på Biltema's model, - den jeg så i butikken og prøvede at trække i og indstille, var i min verden noget frygteligt dallerværk og virkede som noget skrammel, i hvert fald hvis den skal bruges til præcisionsarbejde.
Endte med en Metabo KGS 216, den virker fint og gør det den skal. Man skal dog ikke lade den stå tilsluttet strøm i flere dage, da der er en lille omformer til laserlys og ledlys, - og den brænder åbenbart af, da der er strøm på omformeren hele tiden, når maskinen er tilsluttet en tændt kontakt.
Tak for jeres respons!!

mvh  Jan

Jeg har en metabo kgs 254 m, den er virkelig fed! Valgte at tage "bordet" med. Virkelig god at arbejde med.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis