Træls gul/mosset plet på græsplæne

Hej LDS,

Vi har overtaget en hus hen over vinteren, og vil så småt i gang med at friske haven lidt op. Plænen er generelt ret hårdt ramt af mos på grund af mange store træer/skyggeområder. De er nu fjernet og fældet - men det forsvinder mosset jo desværre ikke af. Mos i normal omfang er jeg førhen kommet til livs uden større problemer, men der er et trist område midt på plænen som er ekstra hårdt ramt. Det er faktisk nærmest kun mos, og det er meget mere gult/dødt i det end alt det andet. 

Jeg har prøvet at rive noget af mosset væk med en jernrive, og det har efterladt nogle bare pletter fordi det nærmest var rent mos. (Og der er mere hvor det kommer fra)

Hvad vil I gøre for at reparere denne triste plet? Jeg har plænegræs, kalk, plænegødning osv. på lager, men jeg er i tvivl om den korrekte fremgangsmåde. Vil det bedste måske være helt at rydde firkanten og plante græs på ny, nu det er så ekstraordinært hårdt ramt?

På forhånd mange tak! 

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slå koldt vand i blodet... græsset er dårligt begyndt at vokse endnu.
Hvis du har fjernet det døde mos med en rive, ville jeg så nye græsfrø i det når det er blevet lidt lunere, og der ikke er udsigt til nattefrost mere.
Bare det at du har fjernet træer der skygger vil give mosset svære livs betingelser, så giv lige græsset en chance for at tage fat, se det an over sommeren.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Henrik,

Tak for svaret. Jeg er nu ikke så fortvivlet om at det nok skal blive fint igen, jeg har blot ikke førhen haft et græsstykke der er så hårdt ramt som dette. Det mærkelige er at det er midt i plænen, og det er ikke et sted som har været ramt af skygge førhen. Måske de har haft havemøbler eller lign. stående før?

Men jeg vil i hvert fald prøve at komme helt i dybden med alt det tilbageværende mos, og så vil jeg prøve at efterså lidt på de værste områder. Mon ikke det bliver fint hen ad mod sommeren så. :-)
Plænegødning i passende mængder giver de bedste betingelser for græsset og mos har ikke godt af det. Og det er stort set altid en konkurrance imellem planter. Har græsset det godt mistrives mosset. Jeg synes faktisk denne "plet" ser ret uskyldig ud, taget årstiden i betragtning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis