Ellipseformet pokerbord

Hejsa!

Jeg har brug for noget vejledning 
Jeg vil forsøge at bygge et ellipseformet pokerbord.

Der skal bruges krydsfinér til rammen og spillepladen som beklædes med hhv. skum/kunstlæder (rammen) og pokerfilt (spillepladen).

Der skal skæres forholdsvis mange ellipser og det er tilsyneladende ret besværligt!
Jeg har læst mig til at man kan afsætte en ellipse ved hjælp af to søm og en snor. Men hvordan skærer jeg den tæt og pænt efterfølgende?

Mvh
Martin

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS.
Til at skære selve pladen kan man lave en gig til overfræser. Det findes masser af opskrifter på youtube. Men det er måske lidt for meget at gøre ud af det.
Du er selv inde på "amatør" metoden, med de 2 søm og en snor, husk det skal være en snor der ikke fjedrer. Elipsens facon afhænger både af snorens længde og afstanden imellem søm. Sidder sømmene tæt sammen bliver den nærmest cirkel formet, og langt fra hinanden mere som en cigar. Så du skal prøve dig frem til et sted midt imellem. Du skal nok lade sømmene gå igennem et bræt, så du senere kan genskabe placering og afstand. Det kunne jo være at det på et tidspunkt bliver forbudt at sømme igennem filt / læder der er limet på.
Men det er også meget besværligt at holde blyant i samme lodrette position hele vejen rundt. Der ville jeg lave en træklods med et hul i der passer til blyanten. Så holdes den lodret hele vejen.
Der kan så skæres med stiksav lige uden for stregen. hvorefter der køres med båndpudser eller høvl indtil det 1/2 af stregen er væk.
Mon ikke du kan bruge samme metode med en klods til at fastholde en kniv i. F.eks. et blad til en hobbykniv. Husk at "omdrejnings punktet for snoren, skal være lige over hvor kniven skærer. Ellers Får du tolerance hvis klodsen drejes i forhold til snor. 
Held og lykke med projekt. Er det ikke klart kommer du bare med flere spørgsmål, og så kunne det være sjovt at se nogle billeder efterfølgende. Både hvordan det skal gøres men ikke mindst din erfaring hvordan det ikke skal gøres.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg lavede sådan en "ellipse router jig" da jeg for et par år siden lavede et ellipseformet spisebord.
Jeg måtte hvis nok lave to eller tre, før jeg var tilfreds
Vil tro at man kan købe dem på nettet, ellers er der jo også mange film på youtube, der viser hvordan banker sådan en ellipse jig sammen.
Jeg opgav selv den med to søm og en snor, synes det var for upræcist.

Tidligere kongelig priviligeret tømrersvend

Tak for de gode svar gutter!
Jeg forsøger mig med en ellipseskabelon og en overfræser.
Håber at jeg kan gå i gang i Påsken, opdaterer med billeder.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis