Klikken/knitren i radiatorer

Hej

Mit varmesystem er et direkte fjernvarmesystem. Vi har det problem at når der skylles ud på vores toilet, så kommer der en masse klikken/knitren i to af vores radiatorer. Jeg kan også få det frem ved at skrue helt op for en af radiatorerne og så hurtigt skrue den ned. Radiatorerne står generelt hele tiden og klikker en lille smule, hvilket tiltager om aftenen formodentligt ifm. med at termostaterne registrerer at temperaturen i rummet falder.

Er der nogen der har en ide til hvad dette kunne skyldes? 

Mvh. Mikkel

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den der med toiletter lyder det underligt. At radiatorerne knitrer kan skyldes gnidninger mellem radiator og ophængene på radiatorens bagside. Hvad med tilslutningsrørene - sidder de i spænd?
Prøv evt med een dråbe olie hvor radiatoren hænger på ophænget.

Søren O
Din knitren skyldes sikkert ændrede temperaturer i din radiator. Når din radiator bliver varm, bliver den længere, og når den afkøles bliver den kortere. Der må være noget som giver friktion. Prøv f.eks. at få et stykke pap ind under radiatorens ben. Det kan jo også være tilslutningsrørene der afgiver lyd.
Hvis det er så let at fremprovokere knitrelydene, så få en hjælper til åbne og lukke for varmen, mens du forsøger at finde lydgiver.

Søren O
Gode forslag. Det virker som om lyden kommer nede fra "lamellerne" i radiatorer.

Så mangler jeg bare at finde ud af hvorfor toiletskyl også fremprovokerer det.
Jeg har vist nogenlunde sammen problem med en radiator på gulv foran et vindue. Det er en af de der lave radiatorer, og jeg kan også frembringe de samme lyde når jeg trykker/skubber til den. Jeg har også direkte fjernvarme. Det jeg tror der sker er, at der i systemet skabes en stor trykvariation når du har en anden forbruger af rent vand. Jeg oplever det når der bruges varmt vand, hvor min varmeveksler så lukker meget op for fjernvarmen. Eller hvis jeg pludseligt åbner meget for denne ene radiator. Returløbet fra varmeveksleren mødes med retur fra radiator-systemet og det er her jeg tror der sker noget. Jeg har en differenstrykreguleringsventil til radiatordelen af kredsløbet og jeg kan også godt påvirke lyden meget når jeg ændrer på denne. Men uanset yderstilling af ventilen så kan jeg ikke komme denne larm til livs. Overvejer at skifte radiatoren til en nyere model som ikke lader sig påvirke så meget af trykvariationer. Jeg tænker alle mine radiatorer er jo påvirket af disse variationer men det er kun den ene der driller. Og lige den der driller kan jeg som nævnt også fremprovokere lyden på når jeg skubber/presser på den.

Har også overvejet om der burde være en kontraventil på returløbet dér hvor retur fra alle radiatorer mødes med retur fra varmeveksleren til forbrugsvand. Måske der er en VVS'ser der har en holdning til dette?

Ellers lyder det godt nok underligt at du oplever problemet med toiletvand, som burde være koldt vand. Jeg går ud fra du ikke fylder varmt vand på toilettet... :-)
Har fået fjernet den konstante knitren ved at afmontere termostaterne og rense den lille pind på ventilen. Det var et trick fra en VVSer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis