Nyt arbejdsbord til garagen.. luftfugtighed i træet

Hej,

Jeg får mig snart en dejlig stor garage, og vil nye endelig have mit et ordentligt arbejdsbord.
Det er ikke lykkedes at finde en filebænk til fornuftige penge, så nu bygger jeg den selv.
Der er masser af videoer på nettet, hvor folk bygger gode store arbejdsborde i 2x4 (ca. 50x100mm) planker.

Men nogle få steder har jeg set folk nævne luftfugtigheden i træet, som årsag til at bordet senere slår sig.
Jeg har spurgt i den lokale bauhaus, og deres høvlede planker ligger på ca. 18%.

"møbeltørt" skulle være omkring 6-10%

1. Er de 18% et problem på heavy-duty møbler som et arbejdsbord? ifht. at bordet måske slår sig.

2. Hvor køber man 6-10% træ i det østjydske.

 

Pft. 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ind i den dejlig varme stue med 18% træet et par uger. ;-)

Det er ikke nødvendigt at træet skal være møbeltørt, når det skal bruges i garagen.
Årsag?  Med mindre du fyrer og holder indendørs temepraturer i garagen, vil luftfugtighede svinge op og og ned, og dermed vil dit træ også svinge.
Jeg har bygget indtil flere borde og filebænke i min uopvarmede garage og de slår sig ikke.
De er bygget af skillerums lægter og OSB plader som toppe. På det store bord har jeg så senere lagt "gulvfliser" på toppen, da jeg fik dem i overskud

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej.
jeg har også lavet flere værkstedsborde. Jeg har valgt alm eller vandfast spånplade, hvad jeg nu kunne få billigt. Lagt ovenpå en jernramme med påsvejste ben og boltet ind i muren. Husk et ben under hvor du vil ha skruestikken.
2x16mm oven på hinanden, skruet sammen med lim. Hvis man laver overpladen i hele stykker og så bruger afskæringerne under. det giver et godt bord som ikke slår sig som kan tåle lidt af hvert.

Pink henrik fik lige postet medens jeg skrev.Osb plade er sikkert også fint men lidt mere åbent i overfladen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Mange af de færdiglavede filebænke, er 2 lag almindelige  spånplade, og " bøge parket på toppen"
Som denne her...

 


Vi prøver igen, i morgen --
Garagen bliver opvarmet, nok ikke til 20 grader Det er sku for træls at skrue i motorcykel i frostgrader.
Det har jeg gjort i et par år, nej tak. Jeg satser nok på en 15 grader via gulvvarmen.
Annonce
Jeg har set mange af disse borde med bøgeparket ovenpå. Når der er lavet lidt på dem og løbet noget kølervand ud på pladen så begynder de at svulme op hvor parkestavene et samlet. Det er helt ubegribeligt for mig at man bliver ved med at lave de borde, med sådan en plade på.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af KasperB på 20-03-2017 18:08
Garagen bliver opvarmet, nok ikke til 20 grader Det er sku for træls at skrue i motorcykel i frostgrader.
Det har jeg gjort i et par år, nej tak. Jeg satser nok på en 15 grader via gulvvarmen.

Det ville stadig ikke være grund nok til mig for at bruge "fint" træ. 
Det er trods alt noget der skal (mis)bruges, og ikke bare se godt ud 
Et arbejdsbord skal være stabilt, plant og holbart til alt hvad du måtte udsætte det for, så det handler om at bygge i kraftige materialer og tænke på stabilitet.
Hvis du har adgang til et svejseværk er jern selvfølgelig at forretrække, men almindelige regler, er også anvendelige, og de kan med lethed sættes sammen 2 og 2 så de bliver endnu mere "bøffet" i udtrykket

De bordplader jeg har lavet af OSB,  har fået en ordenlig gang skibslak (5-6 tykke lag), det ene bord har kanter af krydsfiner, og det andet af nogle gamle fejelister i plast.
Faktisk så er det store bord lavet med 2 lag OSB plade, hvor den øverste plade er skruet nedefra, så der ikke er nogle skruer der kan genere mig

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Min filebænk er lavet af 40 x 60 x 3 mm profilrør, og en bordplade af 10 mm stål.

Jeg har lukket skab under, pladen er trukken 300 mm ud, så der er plads til "galocherne"

Som her set fra enden....

 


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg havde samme overvejelser om at lave et lækkert bord, men jeg endte op med at bygge af en færdig bordplade fra Bauhaus.

Hvis du skal lave pladen selv, så skal det være fordi du synes det kunne være sjovt at gøre det, det er langt billigere i tid og materialer at købe en færdig plade, den koster få hundrede kroner, og til den pris kan man også tillade sig at købe en ny når man har maltrakteret den gamle.

Alright, det bliver regular bauhaus træ tak for input.
Hvis jeg husker det, så kommer der nok noget video på build når jeg kommer dertil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis