Nye el-installationer - lave selv med ekstern kontrol?

Hej

Jeg skal have lavet nye installationer i et køkken - de skal flyttes fra en række eksisterende.

Må jeg få en kammerat, som er under uddannelse til elektriker, til at lave det, og så få en aut. installatør til at kontrollere det inden jeg lukker væggene igen, og sætte en underskrift på arbejdet?

Mvh

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som udgangspunkt nej, men det kommer helt an på hvad ham der skal godkende siger. Du bliver nødt til først at lave en aftale med ham, det er jo ham der skal stå inde for hvad der bliver lavet.

Søren O
Det er ikke et spørgsmål om hvilken uddannelse ham/hende der laver selve arbejdet har, men derimod om der er en autoriseret EL installatør der vil sige god for arbejdet og sætte underskriften (hvis der skal en sådan til).

Hvis din ven, elektrikeren, er i job er det ikke unormalt at de enkelte svende har en underhåndsaftale med deres mester (el installatøren) om de godt kan få hans accept for en vis mængde måneskinsarbejde....
Det er der dog noget der tyder på din ven ikke har når du spørger her....
Så måske kan du få svært ved at finde en der vil sige god for arbejdet.

men check lige med din ven hvad han siger om det hele!

MVH Njord

MVH Njord
Ok, tak.

Nej, han har ingen aftale med mester. Jeg kender dog en installatør som nok gerne vil godkende, men denne har ikke eget firma. Er det et krav med CVR-nummer, eller kan han godkende alligevel - og vil underskriften være gyldig?
Og det er ikke fordi jeg ikke stoler på at min ven kan lave arbejdet godt nok - jeg er bare lidt forsigtig ift. forsikringen, som vel kunne finde på at brokke sig, hvis de ser et nyt køkken og ingen elektriker-regning?

Jeg kender ikke reglerne i detaljer, men mener det skal være en autoriseret installatør der evt underskriver papirerne, mener dog ikke der er nogen krav til den slags ved ombygninger.
Han du kender er nok uddannet installatør, men har han en autorisation?
Mener det er noget man løser hos kommunen eller en anden offentlig myndighed.
Det er her man får helt styr på ansvar, og der er givetvis noget med en passende erhvervsforsikring.....


MVH Njord
Annonce
Hele autorisations området har noget med kvalitets sikrings system nu om stunder. Og det er ikke kommunen der udsteder autorisationer, men sikkerheds styrelsen.
Man kan have den store (tilladelse til at lave elarbejder hos kunder)
Firma autorisation ( Tilladelse til at lede elarbejde intern i et firma)
Og en lille hvis man er enkelt mand og kun laver noget en gang imellem.
Men alle former kræver at man har audit, som vil sige at der er en ekstern der kommer ind med jævne intervaller og tjekker kvalitets sikrings system. OG at man har et / ansat i ledelse i et firma som står bag. Der er masser af mennesker der har gennemgået uddannelse, uden at have autorisation.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, jeg lader nok et firma tage sig af det så. Der kan jo sikkert også blive noget ift. et evt. senere salg af huset, hvis det ikke er godkendt.

Må jeg til gengæld selv lukke hullerne efter udfræsninger og omkring de grønne indmuringsdåser?
Du kan jo spørge nogle el-firmaer om du må hjælpe til. Det er der da sikkert mange der tillader. Hvis de kommer ud til dig og gennemgår opgaven, kunne det let tænkes at de gav dig lov til at indstøbe kabler/rør og indmuringsdåser.

Søren O
du må IKKE lave så meget som en millimeter. du må ændre en eksisterende kontakt til en tilsvarende hvis der allerede ER jordforbindelse i. er der ikke jord i må du ikke skifte den til en uden jord igen. så hvis du ikke vil have bøvl med forsikringen så bestil en der er ansat i et aut. firma. når du en dag skal sælge vil byggesagkyndig spørge hvem der har lavet det...og så har det bare at være lovligt. så der er desværre kun den dyre lovlig metode i dette tilfælde

Citat:" Du må ikke lave så meget som en millimeter" Ahr kan det nu osse passe ? Man må lave alle de riller i sine vægge man vil, og man må mure det hele efter igen uden noget problem. Men selve installationen er autorisationskrævende.
Det er i øvrigt en god ide at mure de grønne dåser fast, nogle dage inden elektriker trækker kabler. Der hvor kabler skal komme ind skal naturligvis friholdes for mørtel. Så sidder de lige og i rigtig dybde, uden at "fjedervirkning" fra rør eller kabler skubber dem skæve.
Men få en aftale med et firma om hvor langt de synes det er fornuftig for dig selv at gå.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis