Lampeudtag i loft

Goddag!

Jeg skal til at have noget ny belysning i lejligheden, men er kommet lidt i tvivl angående nogle ting!

Har et helt almindeligt loft, uden "riller" med gamle lampeudtag, hvor der sidder en krog i nogle af dem. (Se billede)

Mit spørgsmål er så, om det kan lade sig gøre at montere loftlamper ved siden af udtaget? Eller om man skal vælge pendel armaturer?

Havde tænkt mig at købe nogle Philips hue armaturer, men kan man bare montere ledningen igennem siden på sådan et loftarmatur eller skal ledningen komme oppefra og ned i armaturet?

Hvad ville være smartest og mindst omfattende at gøre? 

Håber i kan hjælpe og tak på forhånd!

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du tænker deres plafond, så skal ledningen ind i bunden. Der er ikke lavet hul til at den kan komme ind via siden. Det kan du se her http://www2.meethue.com/media/5331704/Being-user-manual-440402905261.pdf

Så du skal vælge nogle lamper der hænger og de behøves ikke hænge i krogen på selve lampeudtaget.
En lille reminder er at du skal passe på de skruer der sidder i lampeudtaget, og at du ikke får løsnet den hvor ledningen fra afbryderen sidder på, de sidder som regel i hver sin skrue, men i samme klemme.

Du kan og må desværre ikke fjerne lampeudtaget, da der skal sidde dåse på installationen.

Men ellers kan du med lidt snilde fjerne lidt af pudsen i loftet, så kan ledningen lige sniges op bagom, men jeg syntes ikke det er pænt.

Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
Hej Apollo, tak for svar!

Ja tænkte nok, at man skulle ud i, at skulle lave hul i loftet, men det vil nok ikke se så godt ud hehe!

Men pendler har jeg så også kigget på, men der følger også en slags "plafond" til dem, hvad gør man så i den situation?
Skrevet af Bicak på 19-03-2017 23:15
Hej Apollo, tak for svar!

Ja tænkte nok, at man skulle ud i, at skulle lave hul i loftet, men det vil nok ikke se så godt ud hehe!

Men pendler har jeg så også kigget på, men der følger også en slags "plafond" til dem, hvad gør man så i den situation?

 

Pendlen har samme problem, der sidder en tilslutningsboks oppe i toppen af lampen, så det er samme problem. 

Du må nok ud og finde en lampe der kan hænge fra en krog og så sætter HUE pærer i der, det er sådan det er gjort herhjemme, er ikke så glad for deres pendler eller plafonen. 

 


Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade

Ja, det er nok den mest fornuftige løsning.

 

Men i stuen har jeg et udtag der næsten er plan med loftet, tror du jeg kan montere loftlampe direkte op til udtaget, tænker at der skal en lille stump ledning fra udtaget og til armaturet?

 

Det sidste udtag du viserer et helt almindeligt udtag. Det er beregnet til at montere ledninger eller pendler direkte op i. Den bør gøres ren for maling og så mangler der et dæksel. Måske er vejen frem t købe et nyt og så få den udskiftet.
Ledning incl, yderisolering sættes i klemme i den bøjle du ser. Og de 2 enkelt ledere inden i sættes i klemmer N og M1

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har med held monteret plafond hævet 8-10 mm fra underlag vha 3 af datterens store perler i passende farve som mellemlæg. Synes selv det er en diskret løsning ift ledning fra siden eller placering oveni alm. Lampeudtag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også