Pillefyr i garage

Hej i dette forum.

Skal igang med at ombygge carport til garage, i den forbindelse er det min plan at flytte mit pillefyr fra dets placering i husets fyrrum og ud i den nye garage.

Garage er planlagt med 300mm isolering i fundament, væggene er planlagt som iverplank, vindpap 145 mm isolering, dampspærre osb plader med gips udenpå. Taget er tagpap med 145mm isolering i loft og dobbelt gips. I taget kommer tillige to stk ovenlys kanaler på 1 x 3 meter i 32mm termotag U-værdi opgivet til 1,4
Port bliver en isoleret led port fra Nassau.

Har talt med skorstensfejer og ingen problemer med det brandtekniske.
Ingen problemer fra kommunen.

Min tanke går på om fyret kan holde garagen frostfri/ let opvarmet, eller jeg skal montere udtag til radiator?
Alternativt i tilfælde af fejl på fyret og jeg ikke er hjemme vil garagen så stadig være frostfri i op til 48 timer?

Hvad er folks erfaringer med fugt i isoleret garager?
Er der andet jeg skal have med i mine overvejelser?

Håber nogle i dette forum kan komme med lidt input!

Den der har mindst værktøj når vi dør; har tabt
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ser ingen problemer, når både skorstensfejer og kommunen siger ok.
Du kan jo sætte en elvarmeblæser eller lignende som frostvagt, hvis du vil være helgarderet. (synes dog ikke det vil være nødvendigt )
Du kan montere en kalorifere til vand, så kan du hurtigt sætte ekstra varme på i garagen.


Vi prøver igen, i morgen --

Velkommen på LDS

Jeg er ganske sikker på at pillefyr selv kan holde garage frostfri, selv om fyr og rør er isoleret. Men det koster jo ikke noget at sætte et par T af og så en prop i. Om det under alle ekstreme forhold kan forblive frostfri i et par døgn ved svigt, er meget svært at sige noget sikkert om. Men det skal fryse og blæse  meget hvis det skal falde til under frysepunkt i løbet af et par dage. Under alle omstændigheder vil den ekstra raditor jo ikke hjælpe på det.

Men du skal huske at fyret skal trække luft ind, så der skal en ventil i væggen et eller andet sted. Det vil også give et luftskifte som afhjælper evt. fugt problemer fra dryp fra bilen.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den første vinter her 2013/14 med pillefyr var ret kold. Fyr(hobby)rummet er et særskilt udhus med kun 100 mm isolering i loft og massive vægge. Jeg husker at der knap og nap i en periode kun lige var 1-2 gr. varmt i fyrrummet.
Det skyldes simpelthen at pillefyret er topisoleret, så for at få lidt varme i rummet måtte jeg fjerne isoleringen på røgrøret.
Jeg har sidenhen også prøvet med en radiator sidst på strengen i fyrrummet, det resulterede i at returvandet blev så afkølet at det blot cirkulerede i shunten i alt for lang tid inden det blev 55 gr. , så det var ikke vellykket - muligvis fordi det er 1-strengesystem.

Ps. Lovpligtig brandslukningsforanstaltning i fyrrummet i form af vandhane hjælper heller ikke meget hvis alt fryser til. Alternativet er selvfølgelig en ildslukker i rummet.

Tak for alle svar/inputs

Projektet er nu startet, og er blevet enig med mig selv om at der ligges en gulvvarme slange i inden der støbes fundament.

Viser det sig så der bliver problemer så kan denne altid kobles til.


Nogle af i kloge mennesker skriver ganske rigtigt omkring ventilation; er der nogle erfaringer med at løse dette, tænker den nemmeste løsning er en badeværelses-blæser evt fugtstyret. Men vil der ikke forsvinde meget varme den vej??


Den der har mindst værktøj når vi dør; har tabt

Der skal vel nærmere noget luft ind i rummet, da fyret bruger luft til forbrændingen, så det må vel være nok bare at lave et luftspjælf et sted, og så skal undertrykket fyret skaber nok selv trække luft ind..

Annonce

Skorsten Ø-150 mm = rund friskluftventil på Ø-15 cm eller firkantet på ca. 11,25 x 11,25 cm.   

Hej.

Jeg har en kommentar til dette. Ved 300mm isolering i gulvet får du ikke glæde af at jorden altid er ca 8gr. Mit pillefyr står i min garage og den er isoleret med 125mm i loft 75mm flamincokugler i hulmur og ingen iso i gulv. De sidste vintre har der været ca 10gr i rummet og den udluftning som fyret laver ved at forbrændingsluften kommer udefra gør at det er blevet forbavsende tørt i rummet. Jeg er overbevist om at uden gulviso vil jeg kunne holde det frost frit i meget lang tid, selvom fyret går ud. Mht udluftning så har jeg lavet to udluftninger. En som går op over loftisoleringen men undet tag og en som sidder i væggen. det er gjort fordi mit fyr er  med røgsuger altså uden blæser i kedlen ( undertryk skal suge luft ind til brænderen) det er så meningen at de to udluftninger skal balancere hinanden. Ved stærk vind på vækventil ville der ellers opstå overtryk i rummet. Og vice versa.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis