Træterasse fundament

Vi har gammel fliseterasse som skal laves om til træterasse. Fliserne skal væk og ligger på sandbunke ligesom resten af huset.

Terrassen bliver ca. 12x3,6 meter. Jeg tænker at bruge stolpesko sat fast i beton ned i 90 cm dybde. Jeg tænker at lave fundamentet i et niveau med 45x95 mm reglar f.eks 3x4 meter på den lange led og så lave 55 cm afstandslægter (=60 cm c/c) på den korte led, da jeg vil lægge de øverste brædder på den korte led. De øverste brædder formentlig i 32x125 mm da jeg gerne vil have lidt bredde på brædderne. Naturligvis også hældning på brædderne.

Jeg er dog i tvivl om hvor mange stolpefødder jeg skal sætte f.eks nøjes med 3 på den korte led og 1 meters afstand på den lange led, dvs ca. 12-13 på den lange led.

Er 45x95 god nok eller skal jeg grave ud til 45x145 eller benytte 75x75?

Til cementstolper vil jeg grave ud med stolpebor, men 150 mm er nok lige voldsomt nok, kan man nøjes med f.eks 100 mm i diameter?

Mvh
Troels

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din terrasse ligger på en sandpude, så ser jeg ingen grund til det store arbejde med punktfundamenter. Hvis du har sand til ned i frostfri dybde, vil overfladen normalt ikke hæve sig selv om der kommer frost. Hvordan var overfladen på de gamle fliser?
Jeg ville blot lægge en flise 50x50 cm hvor du ellers vil have stolpesko, men sørg nu for at fliserne ligger i "stampet" sand.

Søren O
Tak for svar.

Ja det er på sandpude, fliserne ligger ikke plant og også med hul i arealet til tidligere højbed.

Jeg tænker måske kombi med opklodsning på det store areal og ud mod kanten lave punkt fundament.

De tænkte reglar på 45x95 lyder de fornuftigt?
Ja med opklodsning / understøtning pr. ca. 1 m

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis