Læderovertræk af trækuffert

Jeg skal overtrække en trækuffert med nyt læder, ca. 2 mm tyk. Hvilken lim skal der bruges. Kontaktlim eller snedkerlim" læderet skal bukkes omkring hjørner og kanter og skal ligge glat på fladerne. Hvad er lettest at arbejde med.

JK
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Jeg ville bruge kontaktlim. Smør limen på begge flader og vent til det ikke klistrer mere, og læg fladerne sammen. Husk at du har kun ET forsøg at lægge det rigtigt på, da det klæber fast til hinanden øjeblikkeligt.
Så lim det i etaper, så du feks først limer en flade, venter til det er tørt, og så bukker rundt/skærer af, og så limer dette.
Hvid lim tror jeg ikke du kan styre uden at give det nogle klammer eller lignende mens limen tørrer, for det tager meget lang tid (4-5 timer).

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Den er svær.. Kontaktlim - som @Pink skriver.. ville jeg også umiddelbart vælge.. Men hjørner??
Jeg ville - eneste skud fra posen - spørge nogle som Camo Leather i Auning.. har indtryk af, at de svarer på lidt af hvert, selvom de ikke har solgt varen.. (de har netop haft en salgsweekend, som jeg desværre ikke nåede :-( - men det var MIN fejl )
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har et lignende projekt i gang. Det er en gammel rejsegrammofon. Den type med fjeder optræk, stifter og forstærker horn. Det er en trækasse med låg hvor musene har nydt godt af det der var trukket på overfladen. Den skal beklædes med noget sort nappa.
Hvis du vælger kontaktlim så er det vigtig at det ikke kommer de forkerte steder. Ved hjørner limes først fra den ene side (så den overskydende flap er lidt for lang), Så lægges den anden side ind over, og der skæres igennem begge lag på gang, og det løse pilles ud. Så passer de 2 kanter sammen selv om du skulle skære lidt skævt. Det er den metode jeg vil bruge.

Men jeg kommer til at tænke på tykkelsen af dit læder. Det kunne godt tænkes at det ikke var nemt at få de 2 endeflader til at se pæn ud når de stødes sammen hvis de er skåret vinkelret over. Ofte når man arbejder med læder skal det skærfes. Det vil sige at begge flader skæres tynde ud imod kanten, naturligvis modsat af hinanden. så kan de limes sammen uden at man kan se igennem stødet.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis