Drive bolt ud af rendegraver arm.

Hej LDS'ere..

Ja det er jo ikke en bil, men den har da 4 hjul
Jeg har en utæt cylinder til udskuddet på min gravearm, tidligere ejer har prøvet at svejse det udefra, men det var uden held, og så skal cylinderen ud, så man kan komme til at slibe ordenligt ned, og så begynde forfra.

Men så kommer det første problem, cylinderens ene bolt sidder uhjælpelig fast. I kan se det her:

Jeg har som I kan se prøvet med varme med en ilt/ace brænder til det hele var kogende Men alligevel kan jeg ikke slå bolten ud. Jeg har også prøvet at bore et hul, så jeg kan få rustopløser derned, men der må være en foring lige før jeg rammer bolten, fordi boret stopper bare, og så sker der ikke mere..

Hvad hulen gør man så lige? Jeg ville prøve at skære bolten over med min bajonetsav, men den laver ikke mærker i bolten, den må være hærdet på overfladen.. Jeg har for sjov prøvet om jeg kan bore i den fra siden, og det kan jeg godt.. men problemet med at bore den ud, er at jeg ikke har udstyr der kan håndtere så store bor! :/

Hvad har I af gode råd op lager?

 


Mvh

Morten

Hej LDS'ere.. Ja det er jo ikke en bil, men den... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke hvad 6/6 og 8/8 svarer til i amp, men der sikkert på elektrodepakken hvilken strømstyrke de er beregnet til. Det hjælper ikke bare at skrue op, så får du bare lavet nogle grimme indbrændinger, og så er du lige vidt.

Søren O

Hej Morten
En anden mulighed kunne være at svejse en kraftig U-jern ramme sammen omkring hele herligheden
og sætte en kraftig hydraulisk donkraft inden i rammen og derved lave sin egen hydrauliske presse på stedet.
Jeg er ikke tilhænger af store hamre og lignende, som bare stukker bolten og derved bare gør det endnu sværere at få den ud.
Hilsen Johnny


Johnny cnc
Fordelen ved at svejse en møtrik på (hvis man kan få svejsningen til at holde) er at der er "direkte" kontakt og ikke noget der giver sig og fjedre. og et tilpas slag på bolten når den sidder i spænd, kan gøre tricket.
Fordelen ved en fin stigning som eks. M20 x 1,5 er det giver mere moment i forhold til normal stigning 2,5.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har prøvet med en M25 i dag, men jeg har åbenbart ikke evnen til at svejse så det kan holde, så enten skal jeg vente til en af vennerne der svejser til hverdag kan komme forbi, eller også skal jeg bare se om jeg kan komme til med vinkelsliberen, og så bare få den skåret over..

Mvh

Morten

Nu er den efterhånden nogle måneder gammel denne tråd. 

Men faldt lige over den, og det var egentlig spændende læsning alle de indlæg. så var faktisk lidt "skuffet" over ikke at vide hva enden på det hele blev 😀

lykkes det at få det skilt ad, eller blev det skåret i stykker?

Annonce

Haha, ja det er lidt synd at I ikke fik slutningen, so here we go:

Det lykkedes at skære på hver side af stemplets bøsning inde i armen med en tynd skæreskive på vinkelsliberen. Så kunne jeg jo køre stemplet ud, så borede jeg i bolten der jo sad uhjælpeligt fast i bøsningen. et par huller fra hver side, helt i yderkanten, og gav rustopløser og bankede løs, men intet hjalp. 

Så tog jeg den beslutning at skære en rille på langs af bøsningen, så jeg kunne åbne den en µ.. Og vupti kom bolten ud med hjælp af den store hammer.. Jeg svejsede rillen sammen igen, og i med den nye bolt.

Imens stemplet var ude, kunne jeg jo skære de dårlige svejsninger væk fra den hydraulik fitting, så jeg kunne dreje den af.. Og hvad oplever jeg så!! At da man i sin tid har svejset på cylinderen, har man brændt en oring af der sad i fittingen, og DERFOR var det utæt, og ikke på grund af en dårlig svejsning!! Så havde jeg prøvet at skrue slangen af fra start, havde jeg kunne spare XX timer + penge til en ny bolt + nøjes med en oring til 2kr Ain't life grand


Mvh

Morten

"Durch Schaden wird man klug, aber selten reich" eller på dansk " Af skade bliver man klog men sjældent rig"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja og erfaring er noget man får, lige efter at man har haft brug for det


Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis