Varmtvandsbeholder. Fjernvarme vs el?

Er nok på tide at udskifte den gamle hamstervarmer.
Kan ikke køle fjernvarme nok.

Varme til hus kører på gammel Hess kalorifere. Her har jeg ikke problemer med afkøling. Kan ses når jeg slukker for hovedhanen til vandvarmeren.

Kan ikke se alder på min vandvarmer. Men kan se at fjernvarmen blev lagt ind i 1987 så mon ikke den også stammer der fra.

Det nemmeste ville jo nok være at bare skifte til ny i samme stil. Og da den så er af nyere dato. Er den jo nok også udviklet noget bedre.
Kunne jo også skifte til en veksler. Og dem kan man jo få i dag med en EL del så man får lidt hurtigere varmt vand når man drejer hanen..

Men forleden sagde en Tømrermester til mig.
“hvorfor monterer du ikke bare en elvarmer. Så skal du ikke gå og bekymre dig om afkøling."

Kan helt sikkert godt forstå hvad han mener. Men tænker at der er jo nok en fordel ved fjernvarmen da EL først er blevet accepteret efter varmepumperne kom ind i danskernes liv.

Hvad ville i gøre?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er dyrt at opvarme brugsvand med el, og skal du undgå varmetab skal du have en el-gennemstrømningsvandvarmer, som kræver nogle "store sikringer" min. 3 x 25 ampere såvidt jeg husker.

Vi prøver igen, i morgen --
Når du har fjernvarme, så glem alt om el. En ny gennemstrømsvandvarmer til fjernvarme har en ventil som sørger for at der er varmt fjernvarmevand helt fremme ved varmeveksleren hele tiden. Denne form for opvarmning skulle være billigere end traditionel varmtvandsbeholder.
Prøv eventuelt at kontakte en energirådgiver fra din fjernvarmeforsyning. Der er sikkert også penge at hente i energiskud ved udskiftning til veksler.
Din afkøling på veksler bliver også væsentlig bedre end med beholder.

Søren O
Jeg går efter en veksler løsning.
Har tidligere ringet til det lokale fjernvarme. Men kun for at høre om der var lovligt med veksler i vores område. Og det var der ikke noget problem med..

Lige en lille kommentar. El var skam accepteret i 1970´rne og 80`rne indtil der blev lagt 2-300 % på i energi afgift. Strømmen koster ca. 0,32 kr /kwh elagfift ca. 1,30 kr / kwh alt sammen + moms. Der er også afgift på brændsel til fjernvarme men ikke i det omfang. Så rent privat økonomisk skal du naturligvis gå efter fjernvarme. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
denne veksler fra neotherm 41 kw bruger vi fik den opsat sidste år som erstatning for 2 gamle 2x60 liters beholdere fra 1989 som gik læk, den er ens med danfoss model,veksleren er fra danfoss

dertil skal der bruges en tryk udligner på koldvand tilslutningen hvis du ikke har afløb hvor veksleren skal sidde

https://www.google.dk/search?q=neotherm+veklsler&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gws_rd=cr&ei=knPiWPOkDIW4abLBlKgJ
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis