Lime eller sømme træloft?

Jeg skal opsætte profilbrædder i loftet på en (kold) udestue. Det samlede loftsareal er kun 6 kvm, så jeg synes det er overkill at investere i sømpistol og kompressor til flere tusinde kroner - så det bliver sømmet med håndkraft. Brædderne skal sættes op mellem spærrene, så spærrene stadig er synlige - der er ca 60 cm mellem spærrene.

Og så er det at jeg tænker, om det ikke ville være nemmere bare at lime brædderne op med hurtigttørrende lim, f.eks. no-more-nails montagelim, som kan bære de forholdsvis korte brædder? Det ville jo være noget nemmere end at sømme og dykke. Eller SKAL det bare sømmes?

P.S. Jeg har naturligvis smækket dampspærre på - billedet er bare taget inden dampspærre.

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan faktisk købe en rimelig billig elsømpistol,fungerer udmærket.

bh

Ja, man kan godt få billige el-sømpistoler, men de kan ikke skyde 40 mm søm hele vejen op gennem brædderne, og så skal jeg jo alligevel have fat i den gammeldags hammer.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Normalt sømmes profilbrædder fordækt i feren, så man ikke har synlige sømhoveder og det er svært med en hammer, så jeg ville se om man ikke kunne låne en luftpistol et sted.
Det at lime dem op tror jeg ikke ret meget på, da du vil være nød til at understøtte dem, for hvert bræt og det bliver både bøvlet og dyrt i "resttræ"....


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja, det er hamrende (!) besværligt at skulle både sømme fordækt manuelt og dykke sømmene - og jeg kender desværre ingen med et ordentlig sømpistol. Det var ikke meningen at jeg ville understøtte brædderne ved limning - vi snakker om hurtigtørrende lim (2-3 sekunder), men jeg ved jo ikke om bæreevnen er hurtig nok til at kunne undgå understøttelse.

Resttræ? Den forstår jeg ikke?

Skrevet af Josephsen på 18-03-2017 20:09

Ja, det er hamrende (!) besværligt at skulle både sømme fordækt manuelt og dykke sømmene - og jeg kender desværre ingen med et ordentlig sømpistol. Det var ikke meningen at jeg ville understøtte brædderne ved limning - vi snakker om hurtigtørrende lim (2-3 sekunder), men jeg ved jo ikke om bæreevnen er hurtig nok til at kunne undgå understøttelse.

Resttræ? Den forstår jeg ikke?

 

Jeg tror ikke at den lim sætter sig så hurtigt som du beskriver, for det kan godt være den er tør, men er den tør nok til at du banker det næste bræt ind i den? næppe Og hvordan vil du holde brættet oppe, mens limen tørrer, vil du stå på en stige og holde det, for så er der udsigt til abe-arme inden du er færdig

Det jeg mente med rest træ var at hvis du skal understøtte dit loft med "pinde" hele vejen over, mens limen tørrer, så ender du jo op med "pindene" når loftet er færdigt

Prøv at tjekke diverse byggemarkeder, mange har udlejningsværktøj.

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg er ret høj, og da der samtidig er lavt til loftet, så bliver en stige slet ikke aktuel. :-)
Jeg forestiller mig, at limen binder med det samme, så understøttelse ikke er nødvendig. Men om den så også binder så meget, at den kan holde til, at man banker næste bræt ind i det forrige, det er måske nok tvivlsomt.

Ja, jeg har selv overvejet udlejning - nogle byggemarkeder har vist en rimelig kraftig gaspistol til udlejning, så det kan godt være, jeg ender der.
Prøv at google panelclips, og se om det er noget du kan bruge, for
Det med limen holder ikke en meter, og skal der sømmes i noten, skal det være klammer 😉

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Du vil lime profilbrædder op på din dampspærre? Gør dig selv en tjeneste, og køb en dykkerpistol - de kan fås til under 500,-, eller du kan leje en et sted. Men for din egen skyld, drop limen.

Jeg sømmer ikke i noten......jeg kender mine begrænsninger. Og jeg kan godt fornemme, at der ikke er den store opbakning til limen. ;-)

Nej, jeg ville selvfølgelig ikke lime direkte på dampspærren, men på lægterne på indersiden af spærrene. Næh, dykkerpistolen er ikke så dyr i sig selv....men jeg kommer ikke så langt uden den dyre tilhørende kompressor ;-)
Hvis du banker dykkere i "synlig" på brættet er det ikke det støre problem med en hammer og dyknagle. Jeg har lavet noget lignende på min 1. sal. Der er bjælker og lægten (som hos mig er et bræt) malet sort. Profilbrædder er så opsat lidt for lange, og der er bagefter kørt en tur med rundsaven. Den blev naturligvis stillet præcis i dybde. Så blev bjælken brugt som land. Så uanset hvor skæve bjælker er så kommer det til at se godt ud, med ens afstand, og den sorte skyggefrise.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også