Lime eller sømme træloft?

Jeg skal opsætte profilbrædder i loftet på en (kold) udestue. Det samlede loftsareal er kun 6 kvm, så jeg synes det er overkill at investere i sømpistol og kompressor til flere tusinde kroner - så det bliver sømmet med håndkraft. Brædderne skal sættes op mellem spærrene, så spærrene stadig er synlige - der er ca 60 cm mellem spærrene.

Og så er det at jeg tænker, om det ikke ville være nemmere bare at lime brædderne op med hurtigttørrende lim, f.eks. no-more-nails montagelim, som kan bære de forholdsvis korte brædder? Det ville jo være noget nemmere end at sømme og dykke. Eller SKAL det bare sømmes?

P.S. Jeg har naturligvis smækket dampspærre på - billedet er bare taget inden dampspærre.

 

Jeg skal opsætte profilbrædder i loftet på en... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, jeg tænker at jeg må prøve mig lidt frem. Mit udgangspunkt er at sømme fordækt, men hvis det viser sig at være mission impossible, så må jeg sømme synligt, dykke og efterfølgende spartle sømhullerne - det hele skal alligevel males bagefter. Jeg har nu tænkt mig at skære brædderne i samme mål som lægteafstanden.....og så lukke enderne med en fuge.

Du kan faktisk ikke se huller efter dykkere, uden at du står og kigger direkte efter dem. Skal du male bagefter er der slet ingen grund til at sømme i feren. Men det er dog heller ikke særlig vanskelig. Men jeg mener et " must have " er en dyknagle.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er med i det fora der syntes du skal overveje løsningen med lim igen, kender ikke personligt løsningen, men frygter lidt man kan køre sur i det. Der er ikke meget at se efterfølgende hvis du sætter loftet op med en dykkerpistol, og alligevel skal male efterfølgende.
Ved ikke om du i forvejen har en kompressor, hvis dette er tilfældet så gør dig selv en tjeneste at invester i en rimelig kvalitet dykkerpistol eksempel Tjep F16/50 tror bygma har den på bud. Den kan du justere slagdybde på, plus den kan bruges i mange andre daglige sammenhæng hvor man lige skal slå noget træ sammen.

Den der har mindst værktøj når vi dør; har tabt

Nu må i s** tage jer sammen!

http://www.harald-nyborg.dk/p1702/air-mounty-soem-haeftepistol-2i1
http://www.harald-nyborg.dk/p1845/scheppach-kompressor-1-5hk-8l
http://www.harald-nyborg.dk/p1468/haefteklammer-5x40mm-5000-stk

Alt til projektet for en tudse og så bliver det gjort rigtigt uden synlige mærker - det kan man ikke leje sig til for den pris.

Alternativt håndsømme opad? - held og lykke med det når man skal bruge den ene hånd til at fastholde brættet :-)

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er altså sømmet meget loft op inden sømpistol blev opfundet ! ! Man har lov til at sætte dykker i brættet inden det kommer op, så det er der ikke noget trylleri i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også