Finerdøre i 70'er hus.

Hvad kan bedst svare sig resultat/prismæssig:

1. Spartle- og male dørene og karme selv med rulle og lakpensel. Ser det pænt ud/holder?

2. Få en industrimaler til at spartle og male dørene og selv male karmene?

3. Købe nye Swedoor døre, karmsæt og gerigte sæt? Det er dyrt og fodtrinnet skal alligevel saves af, da de ikke findes i huset i forvejen?

4. Få en tømmer til at lave punkt 3?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Der var 3 af disse 70-er maghoni døre her i huset resten var de malede fyldings døre. 70-er dørene blev malet samme farve som fyldningesdørene med rulle. den korthårede 10cm brede. Jeg synes det blev fint, men self ikke så flot som en idustrimaler kunne ha gjort det. Så det afhænger af hvor kritisk man er. De døre vi har var lakerede fra fabrik men man kunne stadig se åretegning i overfladen. Så jeg valgte at lade være med at spartle, men fin pudsede bare og affedtede med grundrens. Skulle de ha været spartlet så ville man skulle i gang med noget sprøjtespartel, og det gad jeg ikke.

Ps. Jeg synes der bliver smidt altfor meget fint indvendigt udstyr ud som bare kunne ha været renoveret. det er vist noget med at køkkener bare bliver 10-15år selvom de sagtens kunne holde det dobbelte.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for svaret.
Er også selv imod at alting bliver smidt ud bare fordi det er gammelt, men har været lidt uheldig med, at hjemme malede låger skallede lidt. Det skyldes formodentlig at jeg sprang over hæftegrunderen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du vælger løsningen med nye karme/døre, skal du ikke bekymre dig om dørtrinnene, de er ikke en fast del af karmen, så man undlader bare at montere dem. Og der er ikke huller eller lignende i karmen, så der er ikke noget der skal lukkes.
Jeg skiftede mine gamle døre og karme til nye, det har jeg ikke fortrudt. De gamle karme var ikke særlig kønne, havde malet de gamle døre men efter nogle år, blev der skiftet til nyt, det ser betydeligt bedre ud.

Vi prøver igen, i morgen --
hej............ mulighed nr 1 eller 2 ville jeg vælge ........ hvis du skifter døre og karme ud til nye kan der nemt blive noget med væggene også , nyt tapet/ nyt filt eller væv..... og så løber det hurtigt op ... og man får ikke ret meget for de penge ......
det afhænger af hvilket udseende du vil have ..... som kovas skrev .....
og husk så at rengøre med grundrens INDEN du sliber og maler

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Tak for svarene. Der er noget og tænke over.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har selv lige indkøbt nye Swedoor døre til udskiftning i mit nye 70'er hus. Bauhaus har udmærkede priser for tiden og jeg fik tre nye stabildøre, karme, gerigter og håndtag for ca. 4000 kr.

Det er lidt en udfordring at få det til at passe med skæve vægge og dørhuller der kun lige nøjagtigt er store nok, men resultatet bliver rigtigt pænt, selvom jeg ikke havde prøvet det før. Jeg har også undladt fodtrin.

Det skal siges at jeg alligevel skulle tapetsere.
Jeg har så lige fået halvdelen af huset renoveret pga. utætte rør i gulvet, med efterfølgende tapetsering og maling på forsikringens regning:-)

"Og der er ikke huller eller lignende i karmen, så der er ikke noget der skal lukkes".

Hvordan pokker fastgør man så karmen til murværket ?

Jeg har lige monteret en "prisbillig" saml-selv karm, hvor der var forboret huller i falsen til karmskruer - der medfulgte hvide plastikdutter til at dække hullerne.   

Er afbrydere og stikkontakter monteret i gerigterne? I så fald er der vist noget med at de skal flyttes ud i væggen, hvis du udskifter karm og gerigter.
Det er de heldigvis ikke:-)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også