25m2 atelier, fjernvarme eller varmepumpe?

Jeg står lidt i et dilemma. Vi skal til at opføre et havehus på 25m2, som skal bruges til atelier. Det bliver velisoleret, men det skal naturligvis opvarmes til ca 15 grader, med mulighed for at skrue lidt mere op. Hvis det havde været en tilbygning, skulle der naturligvis trækkes rør ind til radiatorer. Dilemmaet ligger i, at hvis der skal installeres radiatorer, skal der trækkes ca 15m isoleret rør, nedgravet i jorden.
Jeg kan ikke helt finde ud af, om det kan betale sig, frem for at montere en lille varmepumpe, eller måske endda bare nøjes med en elradiator. Ud over at isoleret rør naturligvis er pænt dyrt (sammen med resten at VVS installationen, bliver der vel også en del afkøling med den smule vand som skal bruges til opvarmningen?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville ikke bruge en elradiator hvis det skal konstant opvarmes til 15 grader, medmindre det kun er til kort tids brug, kigger man over en lang periode vil varmepumpen nemt tjene sig selv hjem..

hvis det er forholdsvis nemt at få et rør fra fyret ud af huset, og man kan grave selv, er det nok den billigste løsning, en varmepumpe koster jo også en del penge, i skal jo ikke købe de billige fra harald nyborg, det skal jo gerne være noget ordenligt..

Edit: fik lige undersøgt hvad isolerede pex rør til nedgravning koster, damn det er dyrt, jeg havde gået efter en varmepumpe, det burde kunne fås inkl installation til 10-12000 kr.

Der er også et andet element når man taler om fjernvarme. Det er det faste bidrag som her hos os går efter antal kvm som man har mulighed for at opvarme med fjernvarme. Så selv om selve varmen måske er lige så billig som varmepumpe, så skal det også med i overvejelser.

Jeg har lige været inde på Silkeborg forsyning (dit postnummer) Der kan jeg se at du årlig betaler 19,00 kr. i det faste bidrag / kvm Det kalder de effektbidrag. Så der alene stiger din regning med små 500,00 kr årlig. Om du så også skal betale ekstra tilslutningsafgift kan du se på side 9 i deres vedtægter. Det fik jeg ikke læst igennem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand:
Den havde jeg ikke engang taget med i beregningerne, endnu et plus til varmepumpen.
Hvilken pumpe/hvilket firma skal jeg gå efter (jeg har ingen erfaring med varmepumper, men vil sætte mig godt ind i sagerne inden jeg evt vil købe en. Vi har et 6 kw solcelle anlæg, men bruger faktisk al strømmen herfra i forvejen, da vi har lejet noget at boligen ud.
Jeg kan sagtens selv montere noget af anlægget, jeg er trods alt uddannet elektriker :-)

Der er mange gode mærker, f.eks panasonic, toshiba, mitsubishi, de har så hver især modeller i forskellige størrelser, og det giver sig selv at de nyeste og mest effektive også er de dyreste

man må ikke montere selv, men hvis du kender en kølemontør, kan du vel få ham til at ordne det med tilslutning af rør...

Bla. et godt tilbud her
https://scanheat.dk/varmepumper/258-panasonic-tz9ske-luftluft-varmepumpe-5025232845477.html?gclid=CjwKEAjwkq7GBRDun9iu2JjyhmsSJADHCD_HDxlMbxzdjYvVW0WCsoayEy4HG367ZjDN_1uLfD4SIhoCUZ7w_wcB#/energitilskud-ingen_tilskud_minus_000_kr/montage-kob_uden_montage
Annonce
Jeg har kigget lidt på Panasonic og Mitsubishi, men de har jo et hav af modeller. Jeg har læst flere steder at man skal passe på ikke at købe en for stor model, da den nærmest kun kommer til at køre i tomgang. Er Samsung noget skrammel (jeg kunne aldrig finde på at købe en Samsung fladskærm)?
samsung er sikkert også fine, men kender dem ikke.. Vi har 2 stk samsung tv, de virker fint
Prøv at få tilbud her og spørg om "tilskud" til VP også - man kan få op til 5000 Kr.
http://www.greenmatch.dk/varmepumpe/varmepumpeproducenter/panasonic-varmepumpe?utm_source=google&utm_term=%2Bpanasonic%20%2Bluft%20til%20%2Bluft&utm_adid=187777627108&utm_device=c&utm_medium=cpc&utm_campaign=658587020&utm_matchtype=b&utm_targetid=kwd-55658200569&utm_feeditemid=&utm_network=g&utm_devicemodel=&utm_placement=&utm_aceid=&gclid=CKbB3Pe8ldMCFcioGAodH74KRQ
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis