Fæstning af solsejl på tegltag

Hej

Jeg vil gerne sætte et solsejl op over min træterrasse, så det spænder ud fra huset og et godt stykke ud over terrassen. Jeg er i tvivl om hvordan jeg kan fæstne det til huset.

Terrassen er en hævet træterrasse og husets tag rager et stykke ud over husmuren. Det betyder at hvis jeg skal have solsejlet til at være højt nok oppe, bliver jeg nødt til at fæstne det et sted på taget.

Er det mulgt at sætte kroge på et tegjltag, på en måde hvor jeg både sikrer mig at teglene stadig sidder ordentilgt fast og at taget stadig er vandtæt?

Mvh.
Ole

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jeg på det kraftigste fraråde.
Tegltage er typisk bundet, med bindere til lægterne i hvert 3 eller 4 tegl, og de resterende ligger "løst" forstået på den måde at de holder på hinanden.
Hvis du sætter et sejl fast på en af de tegl der ikke er fastgjort til lægten, vil en vind kunne løfte/hive i teglen og måske helt hive den ud, så den ramler ned at taget.

Noget andet er et et tegl er omkring 1 cm tyk på midten, så der er ikke meget at bore i.

Så hvis du skal op på taget, så ville jeg løfte et par tegl, og fastgøre en strop til lægten, og så lægge tegl stenene på plads igen, så det kun er en snor der kommer ud under teglen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Den med snoren i lægten er en god måde. Hver tagsten hænger på en lægte i toppen. Og bunden lægger så an på den næste sten under. Så du bliver nok nødt til at skrue et lille stykker træ ekstra fast på lægten under tagstenens øverste vulst. Så kommer snoren til at påvirke tagstenene mindst. Det kan også være et stykke ståltråd med et øje som bliver siddende selv om man tager sejlet ned.
Men tænk også på modstående side af solsejl. Jeg har en kollega som fæstnede det på husets mur og så på en garage. Da han havde strammet det op, kunne han ikke åbne garage porten. Garagen var ved at "lægge sig ned." Men med barduner ned på modsatte side fik han da hold på den. Han kunne også have lavet et kryds inde i den, men så kunne det blive svært at få bilen ind.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis