Hej
Jeg har sidste år anskaffet mig en 3 kølet danboat 18, som sejler rigtigt fin, men jeg bemærkede at der er slør i roret både ved ror-pinden og ved kick-up'en jeg har derfor skidt det ad og kigget på delene.
roret er ikke orginalt længere så jeg har ingen sentimental værdi i den.
Den er bygget af det træ man normalt bruger til trailer bund også er der hældt masser af epoxi og bundmaling ud over den. Desværre har man beholdt ror pind som er orginal og kick-up men selve det erstattede har forkerte mål, deraf kommer sløret.
Det er alt sammen fint, men man har ikke malet den gennem tiden den er derfor taget lidt vand ind og træet har spor efter det, der mangler glasfiber på kanterne osv. Jeg føler mig pludselig ikke helt så tryg ved den.
Jeg har erstatte alle de jerndele som ikke var af rustfri til rustfri, så det er allerede bedre.
Til sagen, uanset om jeg bygger et nyt ror eller om jeg udbedre det gamle så skal der bruges galsfiber og maling, så den udgift er den samme.
Men er det nok at benytte vandfast krydsfinere eller skal jeg ty til samme pladetype som den gamle er af.
hvor kan man være sikker på at finde det rigtige krydsfinere uden at skulle af med en arm?
kan man f.eks. slippe afsted med at bruge tag-krydsfinere, eller er det for svagt?
I Stark snakkede jeg med en medarbejder som sagde alt deres krydsfinere var vandfast, den har jeg lidt svær ved at tro på. og at det skulle være godt nok til et ror, der skal i saltvand.
Er der nogle ting jeg skal være ekstra opmærksom på nu jeg har med bevægelige dele på mit ror at gøre eller Er det bare skrue det sammen igen?
Det er lidt af en mundfuld for et ror..
håber der er nogle her på forumet med et par gode råd, så på forhånd tak