Danboat 18 kick-up ror, nyt eller udbedre

Hej

Jeg har sidste år anskaffet mig en 3 kølet danboat 18, som sejler rigtigt fin, men jeg bemærkede at der er slør i roret både ved ror-pinden og ved kick-up'en jeg har derfor skidt det ad og kigget på delene.

roret er ikke orginalt længere så jeg har ingen sentimental værdi i den.

Den er bygget af det træ man normalt bruger til trailer bund også er der hældt masser af epoxi og bundmaling ud over den. Desværre har man beholdt ror pind som er orginal og kick-up men selve det erstattede har forkerte mål, deraf kommer sløret.

Det er alt sammen fint, men man har ikke malet den gennem tiden den er derfor taget lidt vand ind og træet har spor efter det, der mangler glasfiber på kanterne osv. Jeg føler mig pludselig ikke helt så tryg ved den.

Jeg har erstatte alle de jerndele som ikke var af rustfri til rustfri, så det er allerede bedre.

Til sagen, uanset om jeg bygger et nyt ror eller om jeg udbedre det gamle så skal der bruges galsfiber og maling, så den udgift er den samme.

Men er det nok at benytte vandfast krydsfinere eller skal jeg ty til samme pladetype som den gamle er af.

hvor kan man være sikker på at finde det rigtige krydsfinere uden at skulle af med en arm?

kan man f.eks. slippe afsted med at bruge tag-krydsfinere, eller er det for svagt?

I Stark snakkede jeg med en medarbejder som sagde alt deres krydsfinere var vandfast, den har jeg lidt svær ved at tro på. og at det skulle være godt nok til et ror, der skal i saltvand.

Er der nogle ting jeg skal være ekstra opmærksom på nu jeg har med bevægelige dele på mit ror at gøre eller Er det bare skrue det sammen igen?

 

Det er lidt af en mundfuld for et ror..

håber der er nogle her på forumet med et par gode råd, så på forhånd tak

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tagkrydsfiner er vandfast, men er nok mere "løs i træet" end trailerplade.
Trailerplade (støbeplader) kan også tage skade af vand, især hvis kanterne ikke er forseglede.
Men er det hele "pakket ind" i glasfiber og epoxy grunder, skulle det jo ikke komme vand ind til træet.

Vælger du trailer/støbe-plade, kan det være en fordel at slibe den brune film af, så glasfiberen "klistre" bedre fast.
Nu ved jeg ikke hvordan dit ror ser ud, men en kerne i skum, kunne måske være en mulighed ??

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har ikke lige er svar på dit spørgsmål.
Vil bare sige at en danboat 18 er en fantastisk båd, havde selv en i 6 - 7 år.
Du har ikke navnet på båden? Der kan da ikke findes mange af de tre kølet.
Kunne da være sjov hvis det var den samme
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Je_ns

Jeg tror ikke skum er en mulighed, ikke med den form som rorret har pt, jeg vil helst holde mig i nærheden af det fordi det forhåbenligt er lavet ud fra det orginale.
Jeg tænker jeg undersøger de der støbeplader ser hvad de har af muligheder.

@jackjakson
Jeg kender ikke dens oprindelige navn men de 2 gutter jeg købte den af i horsens har kaldt den T. Kløvedal
Jeg overvejer at give den et andet navn, så skal man bare lige uden om hele det her savn om det bringer uheld osv. men jeg er ret sikke rpå den ikke har heddet T.Kløvedal hele dens liv.

jeg faldt for de 3 køle fordi den kan komme alle steder sådan og så har den ikke kompensationens stangen i kahytten, hvilket giver lidt mere luft at bevæge sig på, jeg er dog blevet rådet til at sætte en op.

Ja det er ikke den
Dog stadig en fantastisk båd

Naswill

Det er vigtigt at du bruger enten "Marine plywood" eller de brune støbeplader.
Almindelig vandfast finer til tag og alt muligt andet holder IKKE på en båd.

Bruger du støbeplader så SKAL du slibe ovefladen, så derfor er det nemmere at købe marine finer, som bare er ubehandlet i ovefladen.

For eksempel ham her - det er det billigste som jeg selv har fundet frem til.
http://www.ferrywood.dk/plader/krydsfiner/marine-badekrydsfiner.html

Men hvis du kører forbi et bådværft med en skabelon, af det du skal bruge, så har de måske stumper som du kan bruge.

God Arbejdslyst.


To ulykker kommer sjældent alene.

Hej

Lige en opdate på den her.

Jeg endte med at bygge et nyt ud af støbeplader, fordi dem kunne jeg få næsten gratis.

Jeg har så slebet alt det brune lak af, hvilket godt nok er lidt af et arbejde, men som sagt.. næsten gratis plader.

Her efter har jeg fundet bolte og nogle skruer, plasteret det hele ind i epoxy og klemt det sammen med før nævnte bolte og skruer (i rustfri), plus nogle klemmer.

Nu hænger den så tørre færdig, sidste del af planen er at male den med noget bundmaling, da båden alligevel skal have, også holder den nok et par år igen

jeg har overvejet om den skulle have glasfiber oven på, men besluttede at den nok godt kan holde med blot maling, set ud fra den gamles tilstand.

Tak for gode råd, links og henvendelser


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også