Input til prof. bore/skruemaskine

Hej alle,

Min gamle bore/skruemaskine er brændt sammen. Det var en dårlig en af slagsen fra Black & Decker, og nu vil jeg gerne opgradere til en kvalitetsmaskine. Jeg tænker umiddelbart op til omkring 3000 kr.

Mit behov er boreopgaver i træ og fliser/klinker og beton samt diverse skrueopgaver. Til større borebehov i beton, har jeg allerede en slagboremaskine.
Jeg bruger min bore/skruemaskine mindre end en professionel tømrer, dog noget mere end til almindeligt hobbybehov.

Jeg har tidligere klaret mig nogenlunde med 2 stk 1,5 Ah  batterier, så jeg har mest kig på 4,0 Ah, da 5,0 Ah bliver en tand dyrere.

Jeg har kig på noget i stil med:
Bosch (5,0 Ah koster 2800) https://www.10-4.dk/varer/elvaerkto...ne-7435721
Dewalt https://www.10-4.dk/varer/elvaerkto...ne-1581376 eller
Dewalt https://www.10-4.dk/varer/elvaerkto...-U-1677201

Hvad har I af erfaringer? Hvad kan I anbefale? På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Mikkel

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har lige købte en Makita med slag, og 2 x 18 volt 3 ah, til 1170 kr + m (til mit arbejde)
Der var også en makita, dog uden slag og med 3 x 18 volt 4 ah, til 1900 kr + m
Alle på tilbud i XL proff avisen, også andre tilbud på Bosch, Dewalt..

XLPROFF LINK  (kan også købe som privat)

 


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har den pgl. Bosch med 4,0 batterier. Det er bare noget, som duer. Bemærk lige, at det katalog som je_ns linker til, har priser uden moms. Men de er stadig ok. XL kører jævnligt rigtig gode tilbud på bl.a. Bosch i den blå linie. Det er både i proff centrene og ofte også i deres alm. byggemarkeder. Jeg har købt via disse på rigtig gode tilbud, så nu har jeg både den anførte boremaskine og den med slag købt på tilbud med 2x4,0 batterier. Efterfølgende var der så tilbud i deres proffcenter på batterier, rundsav og stiksav, så nu er jeg godt kørende. Fik bl.a. 5x4 amp batterier for 1250 kr. incl. moms. Så med det udstyr og i alt 7 batterier, kan arbejdet bare komme an.
Men der er rigtig mange penge at spare, når man kan vente til tilbuddene er der. Generelt har jeg købt helt ned til halv pris.
Indtil jeg købte dette, har jeg haft det blå Bosch i 14,4 v, med de gamle batterier. Virker stadig fortrinligt og udskiftes kun, fordi de trænger til nye batterier, og dem synes jeg er rimeligt dyre.

Kurt B. Andersen
Tak for input kurta! Og tak for heads up på det med moms. Det kan jeg desværre ikke trække fra i min type virksomhed.
Bliver priserne skarpere end det i avisen?

Priserne i xl avisen, er ok, og ja + moms
Men søger du rundt kan du sikkert finde det billiger.
Der er altid store rabatter at hente på elværktøj, når jeg handler til mig selv har jeg fundet billigste DK netpris, og har altid fået det til samme pris i det lokale XL inden for en 50'er, uden at fortælle dem netprisen.
Men det er med at få fat på en i sælger, der har kompetencerne til at handle prisen ned.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Prisen ser vel ok ud, da der medfølger 3x5 amp batterier. Så du skal gøre dit behov op. Jeg kan se, at 10-4 sælger samme maskine for 1899 incl. moms med 2 x4 amp batterier. Den størrelse batteri holder absolut også til en hel del. Silvan sælger den for 1699 kr. incl. 2 x 3 amp. Så de priser skal så holdes op mod de 2.500, som det vil koste hos xl med de større batterier og et ekstra.
Så vidt jeg husker, gav jeg 4000 for denne maskine + en med slag + 2 x 4 amp + en Bosch værktøjstaske, da det var på tilbud. Men efterhånden ser det ud til, at netop det blå Bosch ofte er på tilbud i forskellige udgaver, og så må man slå til, når man synes, at man får mest for pengene.

Kurt B. Andersen
Tak for tankerne kurta!.

Er der ellers nogle tanker ifht mærker/model? Eller går man ikke helt galt med makita/dewalt/bosch i den prisklasse uanset, hvad man vælger?
Milwaukee bør også være med i overvejelserne :-) De laver nogle allerhelvedes slidstærke maskiner.
Måske har du allerede været ude og købe....vi har nok alle vores preferencer og vil altid anbefale det samme valg som vi selv har gjort....!

Det bedste råd vil derfor være hvad du IKKE skal købe ud fra nogle faktisk erfaringer som ikke ligger år tilbage.

Jeg købte sidste efterår en blå Bosch gsb ec. Først fik jeg en billig maskine med batterier og den var super god og meget tilfreds med den, købte så en uge senere en mere men det viste sig at den var en anden model (lidt ældre men stadig med børsteløs motor). Den sidste model kan IKKE anbefales da regulering ikke fungerede ved lave hastigheder (kunne ikke reguleres jævnt ned til 0 o/min.)
Jeg kontaktede Bosch dk som bekræftede at der ikke var tale om en defekt enhed - den blev derfor returneret.

Alt i alt har alle mærker mange forskellige serier og nogle er billige, nogle er super lækre m.m. En dewalt, Bosch m.m. Er således ikke blot en maskine - i mit tilfælde fandt jeg ud af at man ikke skal købe den gsb som har plastik kappe på spindelen, man skal istedet vælge den udgave som har metal med riller.
Begge modeller kan fås til ca. Samme pris (1300-2000 kr afhængig af batteri konfig) så det er bare et spørgsmål om at se sig for og ikke store sig blind på et mærke.
Og jeg ville sikre mig at de kan regulere jævn ned til 0, syntes selv det er vigtig når man strammer skruer at man nøjagtigt kan dossere.
Min erfaring er at der skal være to mekaniske gear. Et til at skrue og et til at bore. Så er det meget nemmere at styre moment og omdrejningshastighed. Det er også bedst hvis den ikke er for klumpet, så man kan bore tæt på et hjørne. Det er også meget rart hvis borepatronen kan holde helt små bor så man kan forbore lister, så de ikke flækker.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis