Input til prof. bore/skruemaskine

Hej alle,

Min gamle bore/skruemaskine er brændt sammen. Det var en dårlig en af slagsen fra Black & Decker, og nu vil jeg gerne opgradere til en kvalitetsmaskine. Jeg tænker umiddelbart op til omkring 3000 kr.

Mit behov er boreopgaver i træ og fliser/klinker og beton samt diverse skrueopgaver. Til større borebehov i beton, har jeg allerede en slagboremaskine.
Jeg bruger min bore/skruemaskine mindre end en professionel tømrer, dog noget mere end til almindeligt hobbybehov.

Jeg har tidligere klaret mig nogenlunde med 2 stk 1,5 Ah  batterier, så jeg har mest kig på 4,0 Ah, da 5,0 Ah bliver en tand dyrere.

Jeg har kig på noget i stil med:
Bosch (5,0 Ah koster 2800) https://www.10-4.dk/varer/elvaerkto...ne-7435721
Dewalt https://www.10-4.dk/varer/elvaerkto...ne-1581376 eller
Dewalt https://www.10-4.dk/varer/elvaerkto...-U-1677201

Hvad har I af erfaringer? Hvad kan I anbefale? På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Mikkel

Hej alle, Min gamle bore/skruemaskine er brændt... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af kurta på 16-03-2017 23:34
....
Indtil jeg købte dette, har jeg haft det blå Bosch i 14,4 v, med de gamle batterier. Virker stadig fortrinligt og udskiftes kun, fordi de trænger til nye batterier, og dem synes jeg er rimeligt dyre.

 

Det ville også være min bekymring. Batterierne er efter min erfaring slidt op eller blevet dovne, længe inden maskinen er brugt op. Synes det er et åbent spørgsmål om det i det hele taget kan betale sig at købe de dyre akku-maskiner, for det ender nemt med at man pensionerer dem langt før de er slidt op, fordi løse batterier er så dyre.

 

Man skal også passe på ikke at vælge en der bliver for tung at håndtere. Min søn har en dewalt 36 V bore/skrue maskine. Den kan man simpelthen ikke holde til at arbejde med, hvis det er på væg eller opad. Skal man skrue lægter fast kan det gå men det er jo ikke det man laver til hverdag. Og har man slagboremaskine i forvejen, vælger jeg den funktion fra i batteri maskinen. Det bruges ikke men vejer jo også lidt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har en dewalt, børsteløs med 3 batterier, 5ah lithium og Oplader for 2500 hos Stark.
Den trækker helt vildt, og holder længe strøm.

Bruger batterierne til min dewalt hækklipper. Og der kan et batteri klippe alle mine hække.
Jeg kan kun anbefale dewalt. Den føles meget let i højden, og grebet er meget ergonomisk, og ikke alt for tykt. Det er super at holde på især med mindre hænder.

Vælg en model med mindst to mekaniske gear.

Jeg lagde også ud med at købe en stor kraftig Makita akku maskine, 18 volt 3 ah.
Jeg har så efterfølgende købt en mindre, stadig med 2 gear og 13mm patron, men til samme batterier, det er en kæmpe forskel bare den smule den er lettere, så er den også en del kortere, hvilket ofte er en fordel.
Den store vejer 2,5 kg, den lille1,8 kg.
Jeg har udelukkende 18 volt 3 ah li-on batterier, det fungere fint til mit brug, de er ladet op på 20 minutter, og jeg har en del batterier.
Skulle jeg købe idag ville jeg gå efter en "kul fri" maskine..

Jeg skruer altid i det højeste gear (medmindre det er kæmpe skruer) det er nemt at styre.

Den store maskine jeg har trækker 80Nm, og den lille 55Nm, men skal der skrues mange skruer, holder den stor strøm længere, med samme batteri, begge maskiner er med kul-motor.


Vi prøver igen, i morgen --

Har haft to Makita akku maskiner som begge er gået i stykker så det er faktisk ikke noget jeg vil anbefale. Har dog også en Makita slagboremaskine som jeg er rigtigt tilfreds med.

Har nu købt en kulløs 18V Dewalt som jeg er super glad for, den har meget power, lys og batteriet holder rigtigt længe.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis