25 mm pudslag?

Jeg skal mure et hul op hvor der her siddet en dør. Denne mur støder ind mod en lecamur. Problemet er at murstensmuren raver 20-25 mm udover lecamuren. Se billede. Kan jeg bare pudse niveauforskellen op uden videre?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan sagtens pudse 20-25 mm op på et mindre stykke, men det skal gøres af 2-3 omgange. altså først noget på der kan binde. Enten udkast med sand og cement vælling dagen før, eller fliselim smøres på og så pudse med det samme vådt i vådt. Træk 10-15 mm på og lad være med at røre yderligere ved det. Det skal helst fremstå så ujævn i struktur som mulig, så der er bedst vedhæftning. Et par timer efter yderligere 10-15 mm og igen vente til det har sat sig inden man skraber at med et bræt og pudser det op.
Men det lyder som om de nye mursten er tykkere end den oprindelige lecamur. Så bliver det jo spørgsmålet om hvor mange kvm. mur der skal pudses op. Er det ret meget ville jeg da sørge for at bruge samme tykkelse i lecablokke til at mure dørhullet ud med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej og tak for svar.

Grunden til det hele er så skævt er at der ligger en ståloverligger over døren der mures op. Denne overligger sidder lidt skævt/forskudt så den nærmest drejer lidt indad fra murstensmuren over mod lecablokkene. Det er 10 cm blokke der igen er sat forskudt i forhold til både overligger og murstensmur .... Håber det giver mening. Jeg har nu valgt at mure op så jeg kompenserede for skævheden i forhold til murstensmuren til venstre samt overligger, og ikke lecablokkene (jeg har vedhæftet et billede). Forskellen ender derfor med at være større, end de 2-3 cm. Nærmere 4-5 cm hvilket umiddelbart virker som noget træls noget at pudse op. Jeg overvejer derfor at halvere lecablokkene på langs jeg har tilovers fra hullet til den nye dør (ses på første billede) og lime/mørtle/skrue dem på det lille stykke lecamur, pudse op evt. med noget armeringsnet.

Ville dette være en god/holdbar løsning? Og kan man lime sådanne halve lecablokke op på en lecamur?

 

Du kan sagtens mure en tynd mur uden på din lecamur, med almindelig mørtel som du lige har brugt. Er den pudset /malet i forvejen skal du nok hugge noget af malingen af. Det er da en god ide at banke et søm ind i den gamle mur med jævne mellemrum. Det styrker da vedhæftelsen med sådanne "murbindere". Et fif er at banke sømmet skævt / bøjet inden det er helt i bund. Så holder det bedre i det porøse leca.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også