Bedafgrænsning træ

Hej, 

Jeg skal snart igang med mit forårs projekt, hvor der skal etableres et blomsterbed langs hækken. Men først skal der laves en form for afgrænsning mellem bedet og græsplanen.


Jeg har i tankerne at benytte almindelige brunimprægneret rafter på 30cm. Planen er at disse skab graves ca 10cm ned, således at de "kun" stikker 8-10cm over græsplænen.

Men pludeligt bliver jeg i tvivl om disse bør støbes, eller om det er nok at de bliver gravet ned? 

Derudover vil jeg høre om i har erfaringer med bedafgrænsning i træ, eller i og ville foretrække f.eks. herregårdsblokke? 

Hilsen
Damian 

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal endelig ikke støbe dem ned, for efter 3-4 måneder vil du fortryde og skal have dem op igen. Årsagen er at det er umulig at komme langt nok ud med plæneklipper når de stikker op over plænen. Og ja man kan gå med en kant trimmer hver gang, men der er andre fornøjelser ved en have der er større.

Skal du have noget kan det være f. eks. en herregårdssten lagt på fladen højst 1 - 1,5 cm over plænen (plænen løfter sig med årene) Så kan plæneklipperens ene hjul køre på den, og græsset bliver slået helt ud til kanten. Når det er groet lidt ind imellem fliser kan man skære med en skarp spade lige uden for stenene, og det er ret let at pille overskydende op. 

Det er den måde jeg har det, de steder hvor jeg har pyntegrus i bedene. Der hvor der er jord er der ikke afgrænsning, og det er måske bare udtryk for dovenskab. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den tanke har jeg også haft.

Men min husqvarna robot plæneklipperen klarer det meste af græsplænen. Og jeg klipper alligevel kanter med en kantklipper efterfølgende - så umiddelbart tænker jeg ikke at det bliver noget problem.

Jeg fik vist rettet i indlæg efter at du svarede. Kantklipper hver gang, ak ja hver har sine fornøjelser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ingen grund til at støbe dem, efter min overbevisning. Hvis du graver dem 20 cm ned, så kravler der ikke noget under. Men derimod skal ukrudtet nok kravle igennem, da de jo ikke er helt tætte.

En række herregårdblokke som er støbt i en god betonrende, vil nok holde mere ukrudt ude, men også væsentlig dyrere og tidkrævende at etablere.

Mht. holdbarheden, så tror jeg nok de skal stå i +10 år.
Der står godtnok ikke noget om impregneringsklasse, så det er kun et gæt.
Jeg har lagt herregårdssten direkte i lidt sand, og mine bed runder i forskellige former. Den kile der uvilkårlig opstår ved hver flise har ingen betydning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ok.
I vores have er der flere bede, som er etableret af de tidligere ejere.
Afgrænsningen er også herregårdsten og blokke - begge dele er lagt direkte på jord/sand - og her 5-6 år efter, så gynger det sgu lidt op og ned... Skulle jeg gøre det om, så blev blokken i hvert fald sat i beton.

Jeg ved godt at jeg har skrevet det før, men Beton hører ikke hjemme i en have (og da slet ikke i huller). 
De eneste der har glæde af beton til haver, er dem der sælger lortet

Jeg vil også som Erik skriver lægge en række sten(af den ene eller anden art), så maskinen kan køre på, og det går så udemærket at lægge dem direkte i jorden, og skal det være fint så brug 5-10 cm grus under dem.
Ønsker du en høj kant, ville jeg vælge natursten, der er sat ca 5-10cm ned, eller kantsten af en eller anden art, og igen drop beton, for det er kun med til at gøre det hele bøvlet, når rødder/græs/frosten om føje år har skubbet/ødelagt kanten og det skal graves op og køres væk


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af aaroe på 16-03-2017 14:00
Ok.
I vores have er der flere bede, som er etableret af de tidligere ejere.
Afgrænsningen er også herregårdsten og blokke - begge dele er lagt direkte på jord/sand - og her 5-6 år efter, så gynger det sgu lidt op og ned... Skulle jeg gøre det om, så blev blokken i hvert fald sat i beton.

Så husk at du skal ned til frostfri dybde eller til stabil råjord, ellers har beton ingen virkning.
Så hyg dig med spaden

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hehe... Jeg er delvis enig med dig, Henrik.
Men i de tilfælde, hvor en herregårdsblok skal rage 8-10 cm over terræn pga. nivieauforskel, så vil jeg altså foretrække at sætte dem i beton. Og nej, de kommer hverken helt eller delvist ned i frostfri, sikkert ikke engang forbi muldlaget. Alternativet er, at de vælter så let som ingenting.

Skal de ligge i niveau, så er jeg enig, så er der ingen grund til beton :-)
Skrevet af aaroe på 17-03-2017 09:00
Hehe... Jeg er delvis enig med dig, Henrik.
Men i de tilfælde, hvor en herregårdsblok skal rage 8-10 cm over terræn pga. nivieauforskel, så vil jeg altså foretrække at sætte dem i beton. Og nej, de kommer hverken helt eller delvist ned i frostfri, sikkert ikke engang forbi muldlaget. Alternativet er, at de vælter så let som ingenting.

Skal de ligge i niveau, så er jeg enig, så er der ingen grund til beton :-)

 

Hvad med bare at sætte 2 blokke oven på hinanden?

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis