Bedafgrænsning træ

Hej, 

Jeg skal snart igang med mit forårs projekt, hvor der skal etableres et blomsterbed langs hækken. Men først skal der laves en form for afgrænsning mellem bedet og græsplanen.


Jeg har i tankerne at benytte almindelige brunimprægneret rafter på 30cm. Planen er at disse skab graves ca 10cm ned, således at de "kun" stikker 8-10cm over græsplænen.

Men pludeligt bliver jeg i tvivl om disse bør støbes, eller om det er nok at de bliver gravet ned? 

Derudover vil jeg høre om i har erfaringer med bedafgrænsning i træ, eller i og ville foretrække f.eks. herregårdsblokke? 

Hilsen
Damian 

 

Hej,  Jeg skal snart igang med mit forårs... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg plejer at sætte blokkene sammen med en smule fliseklæb.
Så gror græsset ikke ind i mellem hver blok, og de holder sig snorlige.

Det er nemmest at afrette renden, med 5-10 cm. sand, da det er svært at få ens højde direkte i muld.


Skal man lave om på bedet, kan de adskilles med en mejsel og en stor hammer, uden at blokkene går i stykker.
Hvis man skal bruge 2 blokke ovenpå hinanden, så er det også dobbelt op på den udgift, samt noget fliselim til at lime dem sammen med. Så vil jeg stadig hellere køre i grusgraven efter en trailerfuld støbemix til en 50'er og et par sække cement, og så sætte en enkelt blok i lidt beton :-)
Yes, men man kan sagtens sætte en enkelt række med lidt fliselim og uden beton.

Alle kantsten langs vore fortove er støbt ned i beton, som ikke er i frostfri dybde. Det holder da alligevel udmærket selv om der en gang imellem bliver ødelagt et dæk eller fælg. Fortovs fliser ud for indkørsler som er særlig belastet af f.eks. lastbiler bliver lagt ned i sand der er blandet tørt med cement. Når der kommer fugtighed til styrker det fliser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det ikke også kun for bygninger, hvor det gælder at sokkel dybden skal være frostfri, da det ikke er fedt hvis frosten trykker soklen nedefra?

For sokler til kantsten mv. er det nok knap så vigtigt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis