Montering af ventilator i badeværelse

Først, jeg er klar over det ikke har med belysning at gøre, men synes alligevel det er det mest nærliggende forum.

Jeg skal have erstattet min nuværende ventilator med denne DUKA PRO 30TH
http://dukaventilation.dk/produkter...yring.aspx 

Min nuværende er forbundet med to ledninger - en blå og en brun som går til N og L indgangene på ventilatoren. Ventilatoren tændes på dens egen selvstændige kontakt. Den kan dermed køre selv om lyset er slukket i badeværelset.

Den nye DUKA PRO er med fugt- og tidsstyring. Ser man i monteringsvejledningen (http://dukaventilation.dk/Files/Fil...manual.pdf - timer&humidity) ser det ud som om der skal føres tre ledninger ind i ventilatoren: til N,L og LT (hvad det end er?). Men jeg har jo kun brun og blå at gøre godt med!

Jeg er i tvivl om jeg kan nøjes med at tilslutte blå og brun ledning til N og L på tegningen?

På forhånd tak for hjælpen!

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du godt, men du vil aldrig få timeren til at fungere så.

LT er når spændingen fjernes fra den klemme, så vil blæseren kører videre i den tid timeren er sat til.
Der skal så være konstant spænding på L og N for at timeren vil virke.
Så derfor kan du faktisk nøjes med en blæser der kører på fugt hvis den fik konstant spænding.

Håber det er svar nok.

Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
Det lyder sørme godt!

Timeren er jeg egentlig også ligeglad med. Det jeg ønsker er en ventilator som er på fast spænding og som starter og stopper automatisk efter ønsket luftfugtighed.

Det kan jeg altså opnå ved at nøjes med at forbinde til N og L?

Nu håber jeg så bare at sådan en fugtighedsmåler virker efter hensigten. Jeg har læst både godt og skidt om disse, men nu må den stå sin prøve!

Tak for forklaringen på 'LT' :-)
Skrevet af biggo på 15-03-2017 22:45
Det lyder sørme godt!

Timeren er jeg egentlig også ligeglad med. Det jeg ønsker er en ventilator som er på fast spænding og som starter og stopper automatisk efter ønsket luftfugtighed.

Det kan jeg altså opnå ved at nøjes med at forbinde til N og L?

Nu håber jeg så bare at sådan en fugtighedsmåler virker efter hensigten. Jeg har læst både godt og skidt om disse, men nu må den stå sin prøve!

Tak for forklaringen på 'LT' :-)

 

Nullen er som den er, men der skal fase på LT og L ellers starter den aldrig. 

Men problemet med dem er de fugtighedsmålere der sidder i ventilatorerne er så elendige at de meget sjældent måler rigtigt. Så du kan risikere at den kører konstant, eller den kører når der er meget fugtigt og slukker så inden al fugten er væk, det har jeg selv oplevet. 
Jeg har kig på en ventilator som kan fjernstyres af mobilen den kører så 24/7 og har boost funktion som styres af fugt eller mobiltelefon, eller en hvor der også sidder føler i som registrere bevægelse og på fugt. 

 


Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
Det er da noget bekymrende det du skriver om fugtighedsmålernes kvalitet. Nu er det jo ikke ligefrem en billig ventilator jeg har købt, og de typer har jo været på markedet i mange år efterhånden - så man tænker at nogle da må være tilfredse med dem?

Nå, jeg må se hvordan den opfører sig, håber at få den sat til i dag :-)
Konklusionen er at du skal have Nul på N (den blå) og fase på L (den brune) med en lille lus over til LT Det kan nu oftest gå an med de fugtigheds målere. Og du har jo den mulighed at du kan slukke den når du går i seng. Det er ret træls at høre på at den starter klokken "når man sover allerbedst"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis