Dræn i haven

Hej.
Jeg skal have lagt noget dræn i min have.
Hvis jeg søger rundt på nettet er der forskellige meninger om hvordan det skal gøres.
Vi har en forholdsvis stor have som skråner og ligger under vej niveau (vi bor ud til en stor vej).
Der samler sig meget vand i bunden og der ligger ofte søer dernede.
Ville jeg med fordel kunne dræne det? Lige ved siden af grunden ligger der en ældre branddam som hører til nabo gården, med tilladelse fra bondemanden er det så lovligt at føre drænet derover i?
Jeg tænker at føre 2 drænrør da området som skal drænes er en lidt atørre størrelse.
Men hvor langt skal det ned for at fungere optimalt, samt nogle siger der skal grus hele vejen rundt og andre siger det ikke er nødvendigt.
Mvh Chris

Chris
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

I min barndom på landet, havde min far hvert forår opgaven med at få dræn anlæget til at virke. Det var lerrør der var gravet ned, og der var kun et hovedrør og så stikledninger til denne. Der var ikke grus eller andet omkring. Det afvandene nemt 60-80000 kvm altså 6-8 ha. Stikledninger vel 50 mm og hovedrør 100 -120 mm

Jeg går ud fra at din have er langt mindre. Og at din nabo helst ikke vil have mere end 1 rør igennem sin mark.

Et dræn afvander naturligvis jorden, og derved forsvinder overfladevandet også. Men  det tager sin tid da det skal sive igennem jorden. Er der meget overflade vand kan man etablere en overflade afløb der har forbindelse til drænet.

Rørene skal have jævnt fald hele vejen fra start og ned til udløb. det kan så medføre at de nogen steder er 50-60 cm nede og andre steder 80-100 cm nede. Du skal faktisk nivelere baglæns fra udløbet. Det virker noget bedre hvis rørene ligger i et gruslag, men det kommer jo an på hvad slags jord du har.  Der vil så være langt større overflade hvor vandet kan sive ud af jorden. Du kan sagtens have stikledninger der går ind til hovedledningen, og de må gerne have samme dimension. Tryk her for et eksempel på en 50 m rulle Og hvis du vil se en ældre tråd hvor man diskuterer noget lignende så tryk her

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis