Værktøjstavle på væg af krydsfiner

Jeg overvejer at købe en værktøjstavle (en af de blå fra Blika) på omkring 150×50 cm.

Jeg vil gerne hænge den op på en væg i mit skur, men ved ikke om væggen kan bære den. Væggen er en plade af krydsfiner, og jeg tvivler på at hullerne i tavlen kan ramme de søjler som væggen er fastgjort til.

Har i nogle tips/erfaringer med den slags? På forhånd tak.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor tyk er krydsfineren?
Brug evt pluks til gips, af den type der udvider sig på "bagsiden" af krydsfineren.

Vi prøver igen, i morgen --
Pladen er ~14 mm.
I tavlen er der seks huller til skruer, med en diameter på 8 mm. Jeg mener ikke at have set de skruer du beskriver i den størrelse.

Kunne jeg evt., hvis jeg kan få adgang til den anden side af væggen, fastgøre tavlen med bolte, skiver og møtrikker?
14 mm krydsfiner holder let til en værktøjstavle.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med en 14mm krydsfiner, er der ingen problemer med at bruge almindelige "træskruer", om du så kun satte to skruer for oven i tavlen, kan det holde.
Så sætter du 6 skruer i har du en helgardering...

Vi prøver igen, i morgen --
Men med sådan en krydsfinertavle er det oplagt at lave den til værktøjstavle. Du planlægger lidt hvad du vil have op, og så slår du et søm i for hvert stykke værktøj. Når det sidder som det skal tegner du med tusch rundt om hver enkelt så er det let at se hvad der hører hjemme på hvert søm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for alle svarene. Min bekymring ved at bruge træskruer er tykkelsen på skruerne - de skal jo trods alt bære tavlen af stål på ~10 kg plus værktøj. Men det bør kunne holde?

Der er to grunde til at jeg ikke hænger værktøjet direkte på væggen:
1. Jeg ønsker det modulært, så jeg let kan skifte ud i tingene.
2. Jeg bor til leje, så ønsker ikke at begynde at tegne på de nøgne trævægge.
Du kan roligt skrue den op med træskruer, brug nogle lidt kraftige skruer, så er du helt sikker på det holder.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg blev simpelthen nødt til at se hvorfor nogen ville hænge blik op på krydsfiner... Det er der så svaret på 😁

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis