Ny ruder til drivhus

Jeg har overtaget et bedaget drivhus hvor der mangler 8-10 glas og de eksisterende er grøngule.

Det er på 10,5 kvm og glassene er plastik med hulrum. Glassene måler 70x150cm.

Nogen der kender disse glas og ved hvor de kan fåes, hvis det da overhovedet kan betale sig?

Kan man overhovedet vaske dem rene klare igen?

 


 

Jeg har overtaget et bedaget drivhus hvor der... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lavede forskellige forsøg. Den med vinkelsliber- hobbykniv - og opvarmet med gasflamme. Den hurtigste var at skære ind i limen lige ved glasset. Ruden på højkant, og så skære ca. 1/2 igennem ved første ned presning af kniven. næste strøg helt igennem. Det glider lidt lettere hvis kniven jævnligt bliver dybbet i sæbevand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
det tror jeg er en forenklet tegning. De ruder jeg skilte ad havde en helt firkantet profil, som var fyldt med et eller andet kornet materiale, og der var en lim imellem glas og profil. Det var sort og kan bedst sammenlignes med Borups tagtæt. Det var det helt sikkert ikke, men det er mit bedste bud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var kun et eksempel, her med faset kanter. De fleste profiler har istedet en fals på hver side.
Nej der skal ikke være (sort) fugemasse mellem glas og profiler (siger min nabo hvis far er glarmester).
Jeg tænker det materiale der er inde i profilerne er flamingo - det var det i al fald i gl. dage.
Jeg skriver ikke fugemasse men lim. Og ikke hvad der bør men det der var i de mange ruder jeg skilte ad. Og man kan vel ikke forestille sig at aluminium kan holde fast i glas direkte uden lim.
Det der var inden i profil lignede mere de korn der er i de små poser der er med i forsendelser, for at tage fugt. Men jeg kan jo ikke sige om det var formålet, eller det er isolering

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Naboen smiler lidt og siger man normalt ikke anvender lim. 

Ja du tænker nok på Silica-gel (mener jeg det hedder) Sådan ser flamingo kugler faktisk ud inden de får fugt og hæver op. 

Det er dejligt han smiler, så kald det noget andet, for jeg nægter at tro at aluminium og glas holder sammen af sig selv. Som ung elektriker lavede vi maskiner på en termorude fabrik i Holstebro. Manden hed Kurt Pedersen og fabrikken KP ruden. Jeg husker ikke alle systemer men det der imponerede mig mest var vask af den indvendige side på glassene. Jeg har senere set en fabrik i Bosnien, men det vi fik set mest af var måden de lavede motiver på glas og spejle. Det kunne være et indscannet billede, som så blev forstørret og maskinen fik det skåret ud i noget film. Efter at det var klistret på spejlet, kom det igennem en sandblæse maskine. Der hvor glasset var dækket af filmen var det stadigt klart. Så når det var fjernet kom motivet frem.
å det var noget helt andet end drivhusglas, håber trådstarter bærer over med "voldtægtren" af hans tråd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
og der var en lim imellem glas og profil. Det var sort og kan bedst sammenlignes med Borups tagtæt. citat slut

Jep sådan var alle de termoruder som jeg fik , da jeg skulle bygge væksthus , det var gamle termoruder som var meget let at skille ad på grund af alderen , det sorte i kanten er næsten umuligt at få af , havd det er ved jeg ikke , en nedstryger klinge slebet skarp , dyppet i petroleum gjorde arbejdet med at skille dem af.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Haha.. vi tager den lige en gang til for prins Knud, denne gang ordret "profilen skal kun støtte og holde ruderne adskilt, det er den sorte fugemasse der holder sammen på glassen og den bliver smurt på efter at ruder og profil er samlet, til sidst sættes der klemmer på ruderne for at holde sammen på hele herligheden, ind til fugemassen er tør" (Kilde) HJ-glas v/Hans Jørgen Kanstrup - Hansted. 

Ps. Hvis der er fugemasse mellem glas og profiler, er der sjusket med håndværket.

På vedhæftet (tidligere) illust. kan man faktisk også se det - nemlig at profilen ikke flugter glaskanten, men monteret så der præcis er plads til fugemasse så det kan binde glassende sammen.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis