Loddestation

Min 25W loddekolbe er blevet lidt træt efter 30 års brug.

Jeg har altid ønsket mig en Weller loddestation.

Men hvad skal man vælge - den røde " hobby model" WSH40 for 700kr eller en brugt gammeldages lyseblå WECP-20 fra 80erne, som koster omkring det samme?

Jeg lodder en gang imellem alt fra de tyndeste hovedtelefon ledninger til lidt tykkere end 230V ledning.

Jeg har ellers en 80W Weller til det grove.

 

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Weller er kram...

Men hvis du 'kun' skal lodde lidt ledning og almindelig elektronik i ny og næ så kan du sikkert nøjes med en TCP (magnet styret temperatur)... Det er en loddekolbe der kan lidt af hvert, med de rigtige spidser kan du lodde både meget kraftige materialer og tynde kabler


 

Øv.... jeg har næstet besluttet mig for en loddestation og så skriver du sådant noget :-)
Ok, loddestation fylder lidt mere og jeg mangler ikke dimser i skabet.
Skal man så have en hel kasse med forskellige spidser liggende? Bliver det ikke dyrt til sidst?
Hvad er det der er så godt ved en loddestation i forholdt til en loddekolbe? De findes både med potentiometer og uden.
Jeg har et par projekter om året som kræver lidt lodning af elektronik, komponenter, ledninger på pcb og små reparationer en gang imellem - til hobbybrug.
Jeg har en tudegammel weller klik-klak (Magnastat) type - den var gammel da jeg fik den for ca. 25 år siden men den kører stadigvæk uden problemer, derfor min anbefaling... I

Jeg bruger vel 3-4 forskellige spidser, en lang spids til lodning på print (mest alm. komponenter, skal det være SMD så tager jeg det med på arbejde) en kort spids til tynde kabler og lignende hvor der kræves lidt mere varme for at varme loddestedet op og så en kort bred (mejsel) til lodning af tykke kabler hvor der kræves masser af varme. Mere er egentlig ikke nødvendigt.

Du skal alligevel have forskellige spidser hvis du køber en loddekolbe med elektronisk temperaturregulering - det hjælper ikke meget at skrue op for temperaturen hvis spidsen ikke 'kan komme af med varmen' og det er svært at komme til at lodde ordentligt hvis spidsen er for stor - så der er ikke noget (meget) sparet der...

 

Mange tak. Så vil jeg kigge efter sådan en magnastat type.
De gamle Weller var “magnastater” hvor de forskellige spidser havde skiftende magnetisme med definerede temperaturer, hvor en fjedebelastet kontakt slukkede og tændte, når manetismen skiftede. Hver spids var af en bestemt legering med temperaturafhængig megnetisk egenskab og heraf en bestemt temperatur. Det var den mulighed man havde med den hysterese, der var uundgåelig. Idag vil man vel anvende PWM, pulsbreddemodulation med feedbackstyring, der er mere veldefineret.

Støvsugerslange


 

Annonce
Den af mig omtalte loddestation yder op til 48W - og arbejder ved 24V på selve loddekolben. Den er fin til printarbejde og er stort set ligeglad med, hvilken spids, der er på den. Den er udmærket til ledninger op til1,5 kvadrat. Lige et godt råd : undgå at fortinne ledninger til montering i stik ! De vil uvægerligt gå løse, fordi tinnet fjerner kobberets fjedervirkning! Brug tyller på ufortinnede ender.

Støvsugerslange


 

Jeg er ret sikker på at trådstarteren ikke har ventet næsten 4 år på dette råd.

Nej, han har ikke ventet :-)  Er der virkelig gået 4 år?
Men tak for svaret Pianisten.
Jeg har købt en brugt magnastat/WTCP-S produceret i 80erne og har været glad for den de sidste 4 år.
Jeg ved bare ikke hvor god den er med loddetin uden bly, som kræver vist lidt højere temperatur, fordi
jeg har lidt af den blyholdige på lageret endnu og bruger den.
 
Højere temperatur er ikke noget problem, det kræver bare andre spidser.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis