Save dørhul med stiksav?

Jeg skal skære hul til en 8x19 dør/karm i en mur/væg af porøse blokke, tror det er leca eller letbeton (man kan skrue skruer i direkte uden at bore for ....) ? Kan det gøres med en stiksav med den rette klinge, muren er vel 10 cm tyk.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har med succes savet huller i porebetonvægge med en sløv fukssvans. Jeg startede egentlig med at save og skrabe i overfladen indtil jeg var igennem. I mine vægge var der lodrette stålarmeringer som jeg savede over med nedstryger.

Der er forskel på LECA og porebeton. Porebeton er efter min opfattelse meget udbredte i boliger.
Skrevet af uldal på 13-03-2017 13:34
Du kan bruge en bajonetsav. Den kan holde til det og der fåes de rigtige klinger. Den kan også nå helt igennem

Jo. Det kræver bare jeg skal til at købe en bajonetsav samt en passende klinge. Så løber det op jo og jeg kan ikke umiddelbart se andre anvendelsesformål for mig lige pt ihvertfald

 

 

Ciporex, letbeton. porebeton, gasbeton eller multiblokke, (kært barn har mange navne) er meget almindeligt. Det er lysegrå i farven og jeg tror det er det du har. Leca er ikke nemt at skrue skruer i direkte, det smuldrer i gevindet.
Det bedste er en fukssvans. Den koster heller ikke mere end 40-60 kr. Du skal ikke forvente at den er god til træ bagefter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En Stiksav er ikke velegnet til at save i murværk, den er slet ikke støvtæt.
Jeg gjorte det engang med en blå Bosch, det kostede en ny styrerrulle med leje.
Så i gang med fukssvansen, eller bajonetsaven hvis der skal være motor på.

Er du glad for støv, så er en vinkelsliber rigtig velegnet..


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Pigge, til info: jemogfix har bajonetsave incl klinger til ca 300

 

Jeg har åbnet halvdelen af hullet nu. Jeg endte med at bruge en kombination af 6 og 14 mm bor på min borehammer samt en mejsel til lige at tage det sidste. Det tager noget tid, men er nemmest når man lige rammer rundt i fugerne.

Jeg skal efterfølgende mure et dørhul op og havde tænkt mig at genbruge nogle gamle mursten jeg har liggende. Men jeg mangler ca. 50 styks. Ved i hvor man kan købe dem i løs vægt og billigt. Alternativt kunne jeg genbruge lecablokkene... Er det en god ide og kan det evt. kombineres med murstenene og en alm Weber mørtel? Hvis jeg lader den gamle karm blive siddende ved opmuringen skal jeg så anvende noget armeringsnet? Problemet er at der ligger en gammel ståloverligger halvvejs ind over den gamle karm. Den hviler ikke rigtigt på karmen, men jeg er ikke 100% sikker så ville bare mure det op uden at pille mere i det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis