Væv og tapet på ny gipsvæg, uden fuldspartel?

Jeg har lige fået lavet en ny gipsvæg på 24 m2, og spartlet samlinger med armeringspapir, og væggen står nu glat, udover at man kan skimte armeringspapiret ved nogen af samlingerne (spartlen sank ikke, da den tørrede, sådan som jeg forventede). Men væggen er lige, der er ikke buler eller lunker.

Så jeg vil lige høre: Siden væggen er glat allerede, kan jeg så ikke bare tapetsere væggen?
Hvis jeg vælger et lidt tykkere papir burde det dække mindre imperfektioner, ikke?

Og ville det være en god idé at komme filt på væggen først?

Eller har I bedre forslag til hvad der evt. ville værr en fordel under tapetet?
Jeg vil behandle væggen med grunder, før jrg tapetserer.

Jeg er klar over fordelene ved en fulddpartlet væg, men der er også minusser: Støvhelvede, samt en udgift på 9.000,-kr til den maler der skal lave det, inkl. maling af væggen.


På forhånd mange tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bruge filt, tapet er grimt? Du kan købe forgrundet filt i Jem og Fix, gipspladerne skal bare have en tur med forankringsgrunder først.
Fordi filt viser alle imperfektioner og jeg tænker at der må være en lettere og billigere løsning end helspartling?

Det må der da være..?

Igen tak for svar 😊
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Susannes på 13-03-2017 13:57
Fordi filt viser alle imperfektioner og jeg tænker at der må være en lettere og billigere løsning end helspartling?

Det må der da være..?

Igen tak for svar 😊

 

Jeg ville foretrække at bruge et par ekstra dage på slibning af spartelrester end at sætte tapet op. Hvor store ujævnheder er der tale om? Det er ikke kun filten i sig selv der fremhæver ujævnheder, men også fx. glansen og farven af malingen og hvordan lyset falder ind. Hvis det er ujævnt i samlingerne af gipspladerne, skal spartlen slibes ned.

 

Kort sagt, så burde det ikke være nødvendigt at fuldspartle en nyopsat gipsvæg, men det er normalt nok at skulle slibe rester ned og evt. spartle et par gange eller tre på samlinger og skruehuller.

 

Jeg har netop lavet en skillevæg i gips. Jeg sleb samlingerne godt, og smed filt på. Den står helt perfekt - uden at være fuldspartlet! Vil også virkelig sige at filt er 1000 gange flottere end tapet, det vil være synd at sætte tapet på... Men har du andre vægge end gips, f.eks. har vi gasbeton vægge, så skal de fuldspartles inden filten sættes på.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også