Tov til kraftige træk

Jeg er på udkig efter noget tov, som jeg skal bruge i forbindelse træfældning og min ny-erhvervede 2-tons kædetalje. Så det skal være noget stærkt tov, som ikke "svirper" hvis det skulle springe. Nogen der har erfaringer med dette? Jeg er kommet frem til det her, som jeg synes lyder til kunne være det rigtige:

http://www.biltema.dk/da/Bat/Tovvark/Tovvark/Skodetov-2000036394/
Ovenstående har jeg valgt, fordi det vil være nok med en enkelt line, og brudstyrken ligger lige under kædetaljens, så det er tovet der bryder før værktøjet. Desuden går jeg ud fra at "lav forlængelse" betyder at det ikke "svirper" hvis uheldet skulle være ude.

Og til at forbinde det til kædetaljen ville jeg bruge sådan nogen her: 
http://www.harald-nyborg.dk/p2484/sjaekel-type-h-8-mm-rustfri

Det er bare virkelig vigtigt at sikkerheden er i orden!  

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er flere måder at opgive styrke på for løfte grej. Når din kædetalje er opgivet til 2 tons betyder det 2 tons SWL (standard weight load) altså det den er beregnet til at kunne løfte. Dens brudstyrke ligger nok 5 gange højere, altså sikkerhedsfaktor på 5. Den løfter 2 tons når du trækker i kæden alt det du kan. (50-60 kg. )
Vælger du et tov med en brudstyrke på 1800 kg. trækker du jo nemt tovet i stykker, og en farligt sitaution kan opstå. Det er lidt spørgsmålet om du vil redde din kædetalje på bekostning af at udsætte dig selv for risiko.

Så jeg ville helt klart vælge en 12 mm line som så har en brudgrænse på 3018 kg. så har du da en sikkerheds faktor i rebet på 1,5. hvis du ikke lægger det dobbelt. Har også kigget på billigere anker bånd, men jeg ved intet om elastikken i den. Sikkerheds faktor på 1,5 skulle være nok ved træk (der er ikke noget der falder ned i hovedet på dig)

 Du har måske ikke så meget at bruge cirkel til, det er lige så let at binde det i selve kædetalje.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det skal klart være sikkert at arbejde med. Men hvor finder man så noget stærkt nok reb, som ikke er elastisk? Jeg har fundet denne model, lidt over 3500 kilo brudstyrke, er det nok?
https://www.spejdersport.dk/mammut-static-11-mm-reb.aspx
Det reb kender jeg rigtig godt. Når man klatrer f.eks. i bjerge sikrer man sig med dynamisk reb, det er elastisk og skåner kroppen ved fald. Det du har link til kaldes statisk, altså uden væsentlig fjedring. Det bruges til rapelling. I det fag må man ikke bruge det i mere end 3 år, selv om det bruges sjældent
Jeg har et par rinkninger på 25 m hver ude i værkstedet. Det har været brugt til at trække biler fri, trække træer op, også med en bil og meget andet.
Det kan du roligt satse på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lyder jo fantastisk! Jeg skal jo lige måle op hvor langt et tov jeg skal have fingre i. Men det lyder da helt sikkert til at det er sådan et jeg skal have!!

Når du trækker tungt med det, ligger du det så dobbelt - eller er det stærkt nok i en enkelt line?
Det er jo altid relativt, men med din kædetalje har du jo lidt styr på tonsene. Jeg har trukket buske op med bilen. hvor tovet skiftede retning over en taljeblok, så bilen kunne køre i indkørsel. Der var det enkeltslået. En anden gang var jeg kørt fast på en skovvej, hvor jeg havde min søn til at trække fri. Han skulle holde ca. 40 m væk i starten så det var også enkelt. Men som i forrige indlæg, når man trækker vandret er kravet til sikkerhedsfaktor ikke så stort som hvis man hejser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis