Vertikalskærer, hvornår?

Hej

Hvornår kan jeg vertikalskære min græsplæne med en plænelufter? Er det for tidligt her i weekenden?

Mvh Jens
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Plænen skal helst være nogenlunde tør, ellers er det noget besværligt.

Vi prøver igen, i morgen --
Nu springer jeg lige ind her, i stedet for at lave mit eget indlæg om næsten det samme

Jeg var over min græsplæne med en vertikalskærer sidste år, hvorefter jeg gødede og såede nyt grød, men plænen er selvfølgelig fuld af mos igen i år. Kan det eventuelt hjælpe, hvis man giver sin plæne en gang jernvitrol inden den får en tur med vertikalskæreren?

Det skal siges, at min plæne nogle steder er mere mos end græs, så det kan faktisk godt være svært at få det hele væk, så tænker om det ikke er ´nemmere, hvis man kan tage livet af mosset inden...?
Vil også mene at det er for tidligt i denne weekend. Græsset skal helst være begyndt at gro, og du skal have slået græsset en gang eller to (har jeg ladet mig fortælle). Sidste år kærte jeg med en lejet (dvs. tung og kraftigt) vertikalskærer en weekend hvor jorden var godt fugtig, og det var på ingen måde en fornøjelse. Nogle steder lignede det en slagmark fra 1. verdenskrig, men efter nogle uger var resultatet tilfredsstillende
Skrevet af HansJensen på 14-03-2017 08:02
Nu springer jeg lige ind her, i stedet for at lave mit eget indlæg om næsten det samme

Jeg var over min græsplæne med en vertikalskærer sidste år, hvorefter jeg gødede og såede nyt grød, men plænen er selvfølgelig fuld af mos igen i år. Kan det eventuelt hjælpe, hvis man giver sin plæne en gang jernvitrol inden den får en tur med vertikalskæreren?

Det skal siges, at min plæne nogle steder er mere mos end græs, så det kan faktisk godt være svært at få det hele væk, så tænker om det ikke er ´nemmere, hvis man kan tage livet af mosset inden...?

 

Har også være plaget af mos, og sidste år besluttede jeg at give den gas i foråret med at få plænen på ret køl. Først vertikalskæring, derefter prikling (tror jeg det hedder på dans). Det engelske udtryk er 'core aeration', hvor man laver små huller i græsplænen og fjerne jorden. Herefter et godt lag topdressing og så eftersåning.

Core aeration kan bruges hvis jorden er kompakt. Man fjerner små cylindre på 5-8 cm i dybnden og 1-2 cm i bredden, og det gør at vandet har nemmere ved at trænge ned til græsrødderne hvis jorden er trykket godt sammen. Var ikke helt klar over om det var tilfældet i vores have, men jeg gav det et skud da jeg havde mistanken, og her et år efter er der ikke skyggen af mos. Vi var dog også så 'heldige' at hækkene omkring haven væltede i et kraftigt snevejre, så hele hækken blev skåret ned til 10-15 cm's højde, og det har givet godt med luft til plænen også.

 

Annonce
Jeg ville som andre også anfører vente med at vertikalskære til græsset er begyndt at gro, også fordi det ikke er nogen god ide at blotte græsrødderne nu, mens der stadig er mulighed for nattefrost.
Hvis der er rigtig meget mos kan der måske reducere arbejdet hvis man forbehandler med jernvitriol, så der ikke er så meget materiale af samle sammen efter vertikalskæringen. Men jeg ville nu stadig efterbehandle med jernvitriol, altså en uge eller to efterskæringen på en lun dag, så de sidste mosrester lige blive svedet også.
Men vitriolen kan ikke slå mossporerne ihjel, så det er vigtigt at plænen efter skæring eftersås, og når det nye græs er spiret godt også får lidt gødning.
Man plejer og sige at når vi har en gennemsnit temp på 8 grader har græsset optimale betingelser for at gro, så når vi kommer derhen af hvor vi ramme de grader, så vil jeg gå i gang med at vertikalskære/plænelufte
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis