Tag på legehus

Følg tråden
Agon
Agon
Postnr: 8210
Agon Agon

Kære Lav-det-selv'ere.

Jeg er ved at bygge et legehus til mine to unger, og har netop indkøbt det træ, jeg vil bruge. Til taget har jeg købt billige hegnsbrædder på 20x100 mm., som skal lægges ovenpå hinanden (jeg kan ikke fagudtrykket).

Jeg er dog kommet til at tænke på, om det nu også er godt nok, at bruge sådan nogle brædder, eller om jeg skulle have købt en kraftige kvalitet. Hvad tænker I? 

Og lige et tillægsspørgsmål: Hvor meget skal de forskellige brædder gå ind over det brædt, som er under dem på taget?

Mvh 

Martin

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

De er fine, faktisk kunne du sagtens havde nøjes med 16x100 mm. Et overlap på 1/4-del er fint. Husk at vende marvsiden udaf, ellers er der risiko for de gaber for meget.

Ps.

Du kan også vælge at montere tagbrædderne "lodret" (1 på 2) så løber tagvandet bedre af. 

Agon
Agon
Postnr: 8210
Agon Agon Trådstarter
Tusind tak, Frank Chr.
Annonce
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand
En helt anden løsning er kun at lægge et lag (retning ligegyldig), og så sømme noget tagpap på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.
Jeg byggede et legehus for 2 år siden, taget valgte jeg at lave af tagspånder ( fås i Silvan til ca. 100 m2). På trods af det er noget klejn i det, holder det godt og så er det tæt - og så ser det også lidt godt ud.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand
Jeg har i tidens løb lavet 4-5 stykker. En med tagpap, så var det forholdsvis let at lave så et stykke af taget kunne lukke op. En anden med beton tagsten som på selve huset (lidt klodset på så lille et hus) Og resten hr været legetårne uden tag,

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik

FiberSnedker
FiberSnedker
Postnr: 5690
FiberSnedker FiberSnedker
Hvis brædderne er nogenlunde knastfri, så kunne de jo også ende som tækkespån. Egentlig er det normalt eg eller western red cedar man bruger, men det kunne da være meget sjovt at prøve. Der skal selvfølgelig enten fast undertag eller lægter under + en del flere brædder pga. overlap, så altså en del dyrere, men også sjovere og meget dekorativ løsning. Der er jo grænser for hvor meget det løber op i på så lille en tagflade.
Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce
aaroe
aaroe
Postnr: 8600
aaroe aaroe

Sjovt emne.

Med den løsning du skriver, så ville jeg også bare købe 16mm trykimpregnerede brædder, med 1/4 del overlæg.

Dem får du nærmest kastet i nakken.

http://www.jemogfix.dk/trykimpraegn...16100-0240

Jeg er også selv i gang med, at lægge sidste hånd på legehus til ungerne.
Jeg har købt disse tagshingles, som skal til at lægges på inden længe.

https://www.bauhaus.dk/tagshingel-armourshield-bmc.html

Jeg har blot sømmet nogle ubehandlede 22x100 brædder (alm. høvlet forskalling) på som tag.
Egentlig havde jeg tænkt mig, at sømme shingles direkte på brædderne, men brædderne på taget har arbejdet og slået sig lidt, så det er ikke helt plant, så jeg ender nok med at skrue nogle 11mm OSB plader ovenpå, for at få en ordentlig plan flade som shingles kan klæbe på. Jeg vil hade mig selv, hvis hele lortet blæser af i den næste storm

"Tagbrædderne" har dog stadig sin berettigelse, da de er noget pænere at se på fra bagsiden, end en OSB plade ville være.

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.
Udfordringen med at bruge almindelige brædde-stumper som tagspån, er at man ikke kan give dem så meget overlæg uden de gaber alt for meget, fandt jeg ud af da jeg forsøgte. Derfor valgte jeg at købe de rigtige tynde tagspånner - de er bredest (tykkest) for neden og tynde for oven - og det virker.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.