Hvilken lim til udvendig finér på overbygning

Hej, jeg skal have udskiftet finéren på fronten af overbygningen på min sejlbåd, da den eksisterende har løsnet sig meget. Hvilken type lim vil være bedst egnet til dette, når finéren skal lakeres bagefter. Fronten af overbygningen runder meget, hvorfor jeg har forestillet mig at benytte kontaktlim, og lægge fineren på med en "finerhammer", da det vil være vanskeligt at sætte finéren i spænd/pres på grund af rundingerne.

 


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg var dig, ville jeg forsigtigt fjerne al lakken på omtalte front, og fjerne de sorte pletter med oxalsyre.
Såfremt der er løs finer, ville jeg forsøge at lime det igen, måske ved hjælp af en injektionssprøjte med epoxylim. Kan du ikke opnå samme farve overalt, kan du prøve forsigtigt med mahognybejdse . Derefter lakeres med lak, jeg anbefaler Tonkinlak.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs, det føles som en ret tyk finer, måske 2-3 mm, og der hvor den har løsnet sig, buler den så meget ud, at jeg tror det bliver vanskeligt at presse bulerne "på plads" igen, da der jo ikke rigtig er noget at presse imod. Desuden har finéren løsnet sig mange steder på fronten.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg kan ikke se,hvor galt det er, men hvis du kan komme til at rense, så det kan limes, kan du holde det på plads mens limen tørrer, med ikke for kraftige hæfteklammer, læg et stykke pap imellem, så er det til at trække klammerne ud igen. De små huller ses ikke når det er lakeret.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg kan ikke se,hvor galt det er, men hvis du kan komme til at rense, så det kan limes, kan du holde det på plads mens limen tørrer, med ikke for kraftige hæfteklammer, læg et stykke pap imellem, så er det til at trække klammerne ud igen. De små huller ses ikke når det er lakeret.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg vil vurdere at ca. 25% af fineren har løsnet sig og buler 2-3 mm ud, og da det er en kraftig finer tror jeg ikke på løsningen med hæfteklammer, så det ender nok med at jeg fjerner den eksisterende finer og lægger en ny på.
Mit spørgsmål er så, om kontaktlim kan holde til havmiljøet, da det nok er nemmere at lime fineren fast med dette + en finerhammer, eller jeg skal igennem den vanskelige proces med epoxylim, der kræver fastpresning igennem længere tid, hvilket er vanskeligt p.g.a. den krumme overflade.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Nu skal jeg ikke gøre mig til mester udi limkunsten, men ALT hvad jeg limer på skivet, er med Cascol polyurethane, som er en opskummende vandfast lim, som faktisk kan lime mange emner.

Jeg vil foreslå denne, selv om emnerne skal i pres, så jeg vil tro du med lidt hexeri, kan lave en opspænding. ;0))))
Mvh Ole

Hej Chalamik
Du skal regne med at på en båd går alting i stykker - på grund af fugt, hvis ikke det er lavet af det bedste matariale. Du skal ikke spilde tiden med at lime med andet end epoxy eller PU-skum oplim.

Find nogen youtube videoer om laminering med epoxy og se hvordan de gør - limer tynde lag træ sammen til bådbygning / kanobygning -
og holde fast med et lille stykke pap under hæfteklammen.

Jeg har ikke meget fidus til kontaktlim i det lange løb.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også