Opstropning af en limtræsbjælke

Hej jeg hørte sidst en snakker om at man kunne lægge en limtræsbjælke ovenpå bjælkelag og så lave en Opstropning.
Hvordan laver man sådan en opstropning? Er der nogen som har erfaring med det eller har en link eller nogen billeder? Og kan man også gøre det hvis man har hanebånd og man vil bruge førstesal en gang hvor bjælken bliver en del af en skillevæg eller går det kun med gitterspær?

Jeg ved det er mange spørgsmål men jeg håber der er nogen som kan svare på det.
På forhånd tak

Mvh Frank

 frank

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan også aflaste med en I jernsbjælke. Men læg en bjælke op på spærene, der min så lang, at den dækker ind over 2 spær på hver side af de belastede spær. Hvis du bruger træ, kan du "opstroppe" med vinkel bygningsbeslag og klodser ned i de underliggende spær. Sørg endelig for at understøtte neden i stueetagen med soldater, så du er sikker, der ikke er en nedsænkning allerede.

 

Hej Uldal.

Det er nemlig sådan at en mur i mellem soveværelse og stuen skal væltes engang. Så kunne jeg tænke mig at få en bjælke op inden jeg vælter muren og der hvor bjælken kommer til at ligge kommer en skillevæg op hvis der kommer værelse på loftet, så det er derfor det ikke gøre noget hvis bjælken ligger ovenpå bjælkerlag. Muren er 4 meter så jeg tænkte at bjælken kan ligge i et hul i hulmuren og så over til en skorsten vi ikke bruger mere og lav et hul der. Og det var derfor også lige at høre hvad for beslag man kunne bruge. Jeg snakkede med en tømmer for nogen år siden han sagde at man kunne også vindtrækbånd men det virker lidt bøvlet i min øjen.

 frank

Hvis du skal udnytte loftet til beboelse, skal du have så lav en aflastning som muligt. Derfor er en jerndrager det bedste, H eller I jern. Mht placering, skal du være sikker på, at den kommer til at ligge på tværs af spærene, altså så tæt på 90 grader som muligt. Trækket op skal være på alle spær nedenunder. Det er ikke sikkert vindtrækbånd kan holde. Men et beslag ind i siden på spæret med franske skruer og gennemgående bolte i aflastningen er stabilt.

 

Hej igen
Ja den kommer til at ligge 90 gr på tværs af spærene. Den kommer faktisk til at ligge der hvor muren er nu bare ovenpå bjælker så det er da ikke helt forkert. Ja det med trækbånd tvivlede jeg også lidt på. Og fordi bjælken vil bliv bygget ind i skillevæg tænkte jeg på en limtræsbjælke, også fordi derfra er det nemmere at bygge en skellet op til en gipsvæg. Hvor så lægterne til at sætte gipsplader på blive sat fast til hanebånd, det giver også lidt styrke igen. Men jeg må lige offer de 5000 til at få en ud at se på hvor stor en jerndrager vi skal har, så vi er sikker på at det bliver lavet ordentlig.

 frank

Jeg nævnte blot jerndrageren, fordi den vil blive betydelig mindre end en af limtræ. Og en del billigere. Hvis den kun skal aflaste et spær, skal den dække 2 til hver side, dvs 5-6 meter. Men det er klogt du vælger at få en fagmand ud. Tror nu ikke det vil koste 5000, men det får du oplyst.
PS: jeg har set en løsning engang, hvor man monterede spærtræ lodret fra belastet rem (spær) op til taget. Men jeg ved ikke om det er lovligt, specielt når der kommer belastning ovenpå med beboelse.

 

Tak for svaret. Som sagt vil jeg lige har en ud for beregne hvad for en bjælke vi skal har, med størrelse og styrke. Jeg så bare på nettet et eller andet sted at det koster 5000 med kørsel og moms, men de penge er godt givet ud i sidste enden. Men tak endnu gang jeg blev da lidt klogere 😊

 frank

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis