Revner i pudset ydermur

Hej LDS

Jeg er spritny i Lav-Det-selv verdenen og søger derfor en masse råd og erfaring. Gåpåmod er der masser af 

 

Jeg har et hus fra 50'erne - gasbeton med pudset overflade. Jeg skal male huset til sommer, men der er små revner i pudsen. Jeg er i tvivl om hvad jeg gør ved disse. De er max 2 mm brede, men nogle steder ret lange. Enkelte steder går revnen ned i soklen - dog uden at der er et decideret mellemrum. Har vedhæftet diverse billeder.

 

Jeg tænker at revnerne skal kradses ud og fyldes - er dog i tvtvl om med hvad. Og hvor længe skal man vente med at overmale?

 

På forhånd tak 

 

Mvh Keven


Mvh og tak for hjælpen
Keven
Hej LDS Jeg er spritny i Lav-Det-selv verdenen... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mente mere et markværk med at få presset fugen ordenligt ind. Jeg vil ikke bare male over som Kent A - vil gerne have det lukket så vand ikke kan trænge ind. Jeg syntes heller ikke tiden/pengene er til at skulle ha hele huset om pudset.

Mvh og tak for hjælpen
Keven
Nu skal du ikke gøre det værre end det er,klip ikke for meget af spidsen på patronen i starten,pres så meget ind som du kan,klip lidt mere af spidsen,og fyld revnerne,så enkelt er det.God fornøjelse.Vil gerne høre om resultetet,når du er færdig.

bh
Jo, tak - skal nok ligge nogle billeder op af resultatet. Tak for input!

Mvh og tak for hjælpen
Keven
Jeg har et hus fra 1927 fuld af disse svin revner.
huset har været malet i rigtig mange år får en gang ny maling engang ved 4-5år. ja de revner giver vandindtrængning og her på de sidse 11år giver små puds afskallinger, vi snakker om 3-4cm huller. jeg har lige været rundt her sidste år i sen sommeren og lappe nogle steder under vores vinduer og nogle steder ved soklen.
Når murværket er tørret ud tag vi lige og maler huset igen. både træværk og mur, så holder den sig fin 4-5år igen.
Jeg synes der mærkelig og unødvendig løsning at begynde at rende rundt "lappe" svin revner med fugemasse. Det bliver aldrig helt godt og meget tydelig at se nogen har lavet en "fusker" løsning.

Jeg har snakket med flere mure om mine revner, de kommer alle med de her tre løsninger.

Enten lære jeg at leve med svin revner og reparere de små afskallinger der kommer.

At jeg banker pudsen af de ramte steder, kradser fuger ud imellem murestene montere 6x200mm rustfri armerings jern og pudser op. det er måske en løsning der holder.

Bedste løsning.
Sandblæse facaden. fiberpuds med net og ny gang maling.
Nu taler jeg kun af egen erfaring,de revner,jeg har repareret,og det er adskillige,er ikke at se efter maling,men det kommer naturligvis an på forarbejdet.Man kan løse problemet på mange måder,den dyre,den besværlige,og den jeg har foreslået.Man kan jo også lægge det ene lag malig ovenpå det andet,så er man sikker på,at murværket ikke mere kan"ånde"Det er derfor,at man til udendørs brug anbefaler diffisionsåben maling.

bh
Annonce
Hej.
Normalt vil man skære fugen op på begge sider, så det danner en fuge på min. 10 mm herefter vil man skære og indlægge 500 mm galvaniseret ø5 mm rundjern pr. 200 mm i højden. Så kommer revnerne hvertfald ikke igen.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Hvis det kun er smårevner, har jeg god erfaring med blot at skure noget billigt slave-akrylfugemasse (f.eks. pattex) ind i revner. Og så kan det males over.

Super godt indlæg. Nu spørger jeg bare lige pga manglende erfaring. Når man alligevel kradser revnerne ud, hvorfor så fylde (akryl) fugemasse i? Hvorfor ikke bruge reparationsmørtel? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også