Installation af Lysdæmper (på eksisterende dobbeltkontakt)

Hej,

Jeg står og skal have installeret en lysdæmper.

Det eksisterende setup bestod af:

2,5 modul.

Øverste del: 2 Halve knapper. Knappen til venstre virkede ikke til noget. Knappen til højre tænder for loftslampen inde i stuen (denne funktion jeg ønsker at lysdæmpe).

Nedeste del: 1 Knap (Sluk/tænd) med tilhørende stik til støvsuger etc. (uden jord). Denne funktion ønsker jeg at bevare.

Detajle:

Nede under stikkontakten (langs med dørkarmen) går der en tyk ledning ned, som derefter følger trækarmen hele vejen rundt i stuen. - Jeg forestiller mig at denne gør det muligt at have flere stikdåser rundt i stuen. Denne skal naturligvis være tændt hele tiden, og jeg ønsker ikke nogen afbryder på denne funktion.

Nedestående billede møder mig da jeg åbner op inde bagved kontakerne:

Som ovenstående billede viser, så kommer der følger ledninger ud oppe fra toppen af dåsen: Rød, Sort, Hvid og Grøn. 
Følgende ledninger kommer nedefra (går udfra det er disse som fortsætter rundt i karmen i stuen): Grøn/Gul (lukket med muffe), Blå, Brun.
I øverste del af kontakten (de to halve) er Rød, grøn og Hvid indsat.
I nedester del af kontakten (kontakt med stik) er Sort, Brun, Blå indsat.
Den øverste del og nederste del er sammenkoblet med en brun ledning.
Hvordan pokker får jeg disse ledninger drejet korrekt ind i min nye lysdæmper og får de ønskede funktioner?
Stort tak!!!

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I toppen skal du tage en grønne eller røde fra, og sætte en muffe på. Den af dem du skal koble fra, er den som sidder ud for den afbryder, som ikke har nogen funktion i dag.
Den anden, dvs. den som har en afbryderfunktion i dag, skal du sætte i pilen på lysdæmperen.

I bunden af afbryderen er en hvid og en brun. Dem skal du sætte i L på lysdæmperen.

Endelig, så tager du den blå fra stikkontakten og sætter i N. Og så tager du en lille stump blå ledning og sætter mellem N på lysdæmperen og dér hvor du tog den blå ud af stikkontakten.

Det er naturligvis korrekt som Jernshøj beskriver.
For forståelse: Den installation der kommer oppefra er gammel og det der går nedad er nyere.
I det gamle er N (nul) sort i det nye blå
I det gamle er L (fase) hvid i det nye brun.
I det gamle er tændledning til lampe enten grøn eller rød. ( er venstre grøn er det den der ikke skal bruges)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Jenshøj og ev elmand - tusind tak for hjælpen og de gode forklaringer!
Er det også tilladt af en glad amatør, at lave den sidste del selv? Altså at lave denne forbindelse mellem stikkontakt og lysdæmper, her hvor jeg forbinder med blå (neutral) ledning? På forhånd mange tak igen :-)

Ja det er det. Det er tilladt at skifte afbrydere og stikk. Da der kun er 2 huller i N klemme tilslutningen på både stikkontakt og dæmper skal du flytte den ene (blå eller sort) og så lave en lille lus (stump ledning). Som der er gjort ved fase L.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Alle tiders. Tusind tak for hjælpen igen :-)
Fortsat god søndag!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis