Cowboytrick til udluftning af radiator?

Hej, jeg har et par tudsegamle støbejernsradiatorer, jeg skal have udluftet - men det vidunderlige er, at udluftningsventilerne blot er et par fladkærvede skruer og de rykker sig ikke ud af stedet.

Er det er cowboy-trick til enten at løsne skruerne eller udlufte på en anden måde? Det er tale om et direkte fjernvarmesystem.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske sådan en udluftningsnøgle her kan klare det. 

Den ser desværre sådan her ud:

http://i67.tinypic.com/5mj05g.jpg

Ja sådan en tudsegamle dims har jeg aldrig set før  Måske tiden er inde til at få udskiftet støbejernet med moderne konvektionsradiator, jeg turde ikke forsøge at bøvle alt for meget med skruen, med risiko for en utæthed der ikke kan stoppes igen. 

Ps. Hvis der er ventil på den gl. radiator, kan man måske løsne (linde) unionen (samlingen mellem varmerør og ventil) en smule og ad den vej få presset lidt luft ud, men desværre dog ikke det hele.    

Jeg har forsøgt at løsne unionen, men der fes ingen luft ud. Kun vand

Det sjove er, at jeg kan se, at ventilhuset er blevet skiftet i "moderne" tider uden de er blevet udluftet med skruen (malingen var fin til jeg gik i gang). Kan luften mon selv finde ud langsomt?
Prøv evt med en skruetrækker der passer rigtig godt, lidt WD 40 samt en hammer du banker på skruetrækkeren med, så kan skruen måske give sig og du kan løsne den.
Virker det ikke og sporet ikke er godt, så kan en god fil måske lave sporet lidt dybere i skruen.
Annonce
Jeg har også meget gamle støbejernsradiatorer, men de har regulære udluftningsventiler monteret.
Ud fra foto ser det ud til, at nogen tidligere har boret et hul i støbejernet, muligvis for at udlufte radiatoren, og så blot har skåret gevind og derefter har sat en skrue i for at tætne.
Den skrue får du næppe ud i hel tilstand.
Det mest effektive til at løsne fastgroede skruer og rørsamlinger er koncentreret varme, - det vil så koste malingen på hjørnet af radiatoren, men det er ikke usandsynligt at en lille gasbrænder eller varmepistol vil kunne få det til at lykkes.
Opvarmning og så en passende skruetrækker, der får et kontant slag for at løsne skruen, - vil måske kunne løse problemet for dig.
Men indrømmet, det er noget spændende med direkte fjernvarme, i hvert fald vigtigt at du ved hvordan du lukker for fjernvarmen.
Ja, den har nu trukket wd-40 natten over, og jeg har også forsøgt med lidt varme - men den giver sig ikke det mindste.

Burde det egentlig være til at få proppen på billedet her ud - eller er den kun til pynt? Kan jeg få den ud, kan jeg jo erstatte den med en nippelmuffe og montere en udluftningsventil.

http://i64.tinypic.com/21bnhb5.jpg
Det kan jeg så godt. Så er det bare at krydse fingre for, at gevindet er standardstørrelse 😊
Alle råd er gode, men under alle omstændigheder ville jeg lukke for fjernvarme. Både fremløb og retur og så tage trykket af anlægget evt. ved den snavsesamler der sidder lige ved lukkehaner. Alt sammen INDEN der påbegyndes noget. Der er altså uanede mængder vand til rådighed i sådan et fjernvarme system. Også nok til at fylde lejligheden, hvis det ikke løber ud af dørene.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også