Teleskop / stjernekikkert

Jeg overvejer at købe et brugt 130 mm spejlteleskop, men er noget i tvivl om hvordan jeg skal tjekke spejlet. Jeg forestiller mig at det meget følsomt for støv og skidt og kan være ridset.

Hvordan tjekker jeg bedst og enkelt spejlet?


Venlig hilsen
Knud
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok nærmere forreste linse og andet der sidder udsat. Mig bekendt sidder spejle inde i teleskop, så dem kan du ikke komme til.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal bare tjekke om der er ridser på spejlet og det ikke er mat. Støv er sjældent det store problem, idet det kan skylles af i almindeligt vand tilsat sulfo.

Det der ødelægger spejlet er når folk begynder og pudse spejlet med en pudseklud. Det holder det nemlig ikke til.

Husk også at tjekke sekundær spejlet under okularet for skader.

Køb kun en spejlteleskop af et anerkendt fabrikat og ikke dem der blev solgt billigt af diverse supermarkedskæder, de er nemlig ingenting værd.

Må man spørge om hvad det er for grejer du har kig på ?

Og Erik, der er ikke frontglas på et spejlteleskop, der i øvrigt retteligt bør benævnes som et Newton teleskop eller bare en Newton: https://da.wikipedia.org/wiki/Newton-teleskop


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Og Erik, der er ikke frontglas på et spejlteleskop, der i øvrigt retteligt bør benævnes som et Newton teleskop , citat slut..........
Jo der kan godt være en frontlinse , en såkaldt barlowlise som gør reflektoren stærkere....
Nu skal man jo nok bo langt ude på landet , hvis man vil kigge stjerner , både luft og især lysforureningen er massiv , der er ikke mange unge mennesker der har set mælkevejens hvide bånd hen over himlen , jeg har som gammel amatørastronom , som bor i København opgivet og lagt det på hylden , desværer............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Min gode kammerat har et observatorium, (som jeg i øvrigt har sat motor på så det kan køre rundt) og her er der et spejlteleskop. Forrest en stor linse, og så spejle inden i, så lysets vej er noget længere end selve kikkerten. Den er i øvrigt udstyret med computer og motor så den selv kan finde og følge himmellegemer.
Man kigger rent faktisk ind i siden af den. Så her kan man ikke komme til spejle.

Jeg ved godt at de helt store + 200 cm spejlteleskoper har synlige hul spejl. Men det tror jeg næppe er tilfældet med et 13 cm teleskop


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

knudr - du skal nok ikke købe et billigere spejlteleskop end et Skywatcher.
Men det skal også have noget at står på. Prøv at kigge f.eks her. http://www.astroshop.eu/

Ev elmand - din kammerat har nok et maksutov teleskop. Det foreste glas hedder corrector plate. Det sorte prik på midten er et spejl på bagsiden af glaset. Så glas bruges også at holde på spejlet eller spejl belægning. Der er en krumning på Maksutovs glas, så spejl belægningen få den rigtige krumning. Samtidig modvirker krumning i glasset at stjernene bliver lange og uskarpe ved hovedspejlets kant. Det beskytter også mod snavs inden i teleskopet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Maksutov_telescope

Annonce

Hej alle, og tak for Jeres  kommentarer.

Der er noget i retning af dette, og ca i den prisklasse jeg har tænkt på. Jeg skal ikke være astronom, blot kigge lidt på planeter og stjerner sammen med børn og børnebørn.

F. eks "Celestron AstroMaster 114eq"

Er det helt nogo?

 


Venlig hilsen
Knud
Skrevet af knudr på 18-03-2017 20:27

Hej alle, og tak for Jeres  kommentarer.

Der er noget i retning af dette, og ca i den prisklasse jeg har tænkt på. Jeg skal ikke være astronom, blot kigge lidt på planeter og stjerner sammen med børn og børnebørn.

F. eks "Celestron AstroMaster 114eq"

Er det helt nogo?

 

Nu du spørger om et givet teleskob, vil jeg mene det du henviser til direkte er uegnet til andet end lidt måne kiggeri samt nogle få af de kraftigere tåger. Det sidste kræver du er i besiddelse af et godt mørkesyn, samt har et rimeligt mørkt sted at stå. Til planeter er det direkte uegnet, grundet en for kort brændvidde (forstærkning). Den EQ montering der følger med er ikke motoriseret, hvilket gør du lynhurtigt bliver træt af når du selv skal dreje på hjulet for og følge dit objekt samt skal have en ret stor viden om hvor det skal findes. Ydermere kræver en EQ montering en ret stor viden og tålmodighed at opsætte, da den ene aksel skal pege mod nordstjernen for det hele skal spore. Det skal dog siges der kan tilkøbes en motor der kan foretage rotationen af tubus så det følger himlen.

I stedet for vil jeg kraftigt anbefale du køber et Maksutov teleskop på et motoriseret AZ stativ som eks. dette: http://www.lyra.dk/teleskoper/stjernekikkerter/synscan-az102-maksutov.html  , der er yderst velegnet til planeter og måne. I tilgift kan det også bruges som en meget kraftig kikkert langs jorden. Grunden til min anbefaling er den nemme opstilling, peg teleskopet på to kendte objekter (planeter eller stjerner) og teleskopets motore kan nu selv finde andre objekter på himlen via deres navn via håmdkontrollen. Desværre skal du så op i små fem tudser af ny. Men det er slet ikke umuligt og finde et velholdt eksemplar af brugt for den halve pris.

Vil du købe brugt, skal du bare kontrollere om motorene og håndkontrollen virker/kører, samt ingen af delene bærer præg af misvedligeholdelse samt og have været skilt af.  

Håber ovenstående smørre er dig til hjælp, ellers spørger du bare ind.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har et 200mm newton på en NEQ6 med goto og opdateret med den "nye" alufod kun brugt få gange til salg, hvis det kunne bruges.
Hej autoole,
Jeg er da ret sikker på at de kunne bruges, det er vist lækre sager, -og vist desværre osse langt over mit budget.
Men lad høre i hvilket lag de ligger...

Venlig hilsen
Knud
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis