Hvor skal ledningerne hen for at forbinde til to forskellige kontakter?

Jeg skal have sat to lamper op, og vil have dem til at forbindes til to forskellige kontakter.
Der er allerede forbundet nogle ledninger oppe i loftet, men tilslutningerne af dem giver ikke mening for mig.
Der er 2 hvide ledninger fra loftet, der sidder sammen (se billede 1)
Der er 1 rød ledning fra loftet, der er forbundet de 2 røde ledninger fra lamperne (se billede 2)
Der er 2 blå ledninger fra loftet, der er forbundet de 2 blå ledninger fra lamperne (se billede 3)
Jeg kan desværre ikke få billederne vendt ordenligt. De skal lige roteres én gang med uret.
Er der nogen der kan vejlede mig i, hvordan jeg forbinde de forskellige ledninger, så jeg kan få to lamper koblet til to forskellige kontakter?

 

Jeg skal have sat to lamper op, og vil have dem... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay lad mig prøve at forklare igen:
De ledninger der sidder i rosetten er:
2 hvide ledninger der sidder sammen
1 brun ledning der er alene
2 blå der sidder sammen

Mit ønske er at have to forskellige lamper forbundet til to forskellige kontakter. Jeg har prøvet følgende:
Begge blå ledninger fra de to lamper koblet til de to blå ledninger i rosetten
og de to brune ledninger fra de to lamper koblet til den ene brune ledning i rosetten.
--> de to lamper tænder begge på den ene kontakt. Det giver mening.

Så har jeg prøvet:
De to blå ledninger fra de to lamper koblet til de to blå ledninger fra rosetten
og den ene brune ledning fra lampen koblet til den brune fra rosetten
og den anden brune fra den anden lampe koblet til de to hvide i rosetten.
--> den ene lampe tændte på samme kontakt som før, og den anden var tændt hele tiden (går ud fra det var denne installation, der var fy fy).
Så jeg går ikke ud fra det er muligt at have de to lamper koblet til de to kontakter
Skrevet af hjælpmig på 09-03-2017 15:59
Okay lad mig prøve at forklare igen:
De ledninger der sidder i rosetten er:
2 hvide ledninger der sidder sammen
1 brun ledning der er alene
2 blå der sidder sammen

Mit ønske er at have to forskellige lamper forbundet til to forskellige kontakter. Jeg har prøvet følgende:
Begge blå ledninger fra de to lamper koblet til de to blå ledninger i rosetten
og de to brune ledninger fra de to lamper koblet til den ene brune ledning i rosetten.
--> de to lamper tænder begge på den ene kontakt. Det giver mening.

Så har jeg prøvet:
De to blå ledninger fra de to lamper koblet til de to blå ledninger fra rosetten
og den ene brune ledning fra lampen koblet til den brune fra rosetten
og den anden brune fra den anden lampe koblet til de to hvide i rosetten.
--> den ene lampe tændte på samme kontakt som før, og den anden var tændt hele tiden (går ud fra det var denne installation, der var fy fy).
Så jeg går ikke ud fra det er muligt at have de to lamper koblet til de to kontakter

 

Det er derfor jeg skriver at du skal bruge en polsøger...
Den brune ledning er højst sandsynligt en fase (konstant) og de hvide er mellemledninger fra din afbryder, eller også er det omvendt (så er vi tilbage til polsøgeren). 
 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 09-03-2017 16:21

Det er derfor jeg skriver at du skal bruge en polsøger...
Den brune ledning er højst sandsynligt en fase (konstant) og de hvide er mellemledninger fra din afbryder, eller også er det omvendt (så er vi tilbage til polsøgeren). 
 

 

Jeg har ikke en smart polsøger med stang og display osv., men jeg har en skruetrækker. Når jeg rører de to hvide ledninger lyser den ret kraftigt, hvorimod når jeg rører den brune, lyser den svagt.
-Men som skrevet tidligere, lyser lampen uanset om afbryderne er "tændt" eller "slukket", når jeg forbinder den brune ledning fra lampen til de to hvide ledninger.

 

Skrevet af hjælpmig på 09-03-2017 15:59
Okay lad mig prøve at forklare igen:
De ledninger der sidder i rosetten er:
2 hvide ledninger der sidder sammen
1 brun ledning der er alene
2 blå der sidder sammen

Mit ønske er at have to forskellige lamper forbundet til to forskellige kontakter. Jeg har prøvet følgende:
Begge blå ledninger fra de to lamper koblet til de to blå ledninger i rosetten
og de to brune ledninger fra de to lamper koblet til den ene brune ledning i rosetten.
--> de to lamper tænder begge på den ene kontakt. Det giver mening.

Så har jeg prøvet:
De to blå ledninger fra de to lamper koblet til de to blå ledninger fra rosetten
og den ene brune ledning fra lampen koblet til den brune fra rosetten
og den anden brune fra den anden lampe koblet til de to hvide i rosetten.
--> den ene lampe tændte på samme kontakt som før, og den anden var tændt hele tiden (går ud fra det var denne installation, der var fy fy).
Så jeg går ikke ud fra det er muligt at have de to lamper koblet til de to kontakter

 

Så må der være et lampested mere, ellers virker det helt væk med en ekstra afbryder til ingen verdens nytte.

Og med det du skriver, så er hvid fase og brun mellemledning. Der er ingen krav om at brun skal bruges til fase. 

 


Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
Skrevet af apollo14dk på 09-03-2017 16:53

Så må der være et lampested mere, ellers virker det helt væk med en ekstra afbryder til ingen verdens nytte.

Og med det du skriver, så er hvid fase og brun mellemledning. Der er ingen krav om at brun skal bruges til fase. 

Der er ikke flere lampesteder.. Jeg har også prøvet at dele de hvide op, og tilslutte den brune fra lampen til den ene hvide. Der skete ikke noget. Det er kun den ene hvide, der er fut i.
-Jeg har givet op. Jeg må finde på noget andet.
Tak for de forskellige indslag!

 

Du kunne jo lige løsne afbryderne og se om der overhovedet sidder ledninger i afbryderne.
Noget tyder på at de hvide er faser, da du skriver at hvis du skiller dem ad er der kun "fut" på den ene. De skal sidde sammen da fasen sikkert går videre til noget andet (enten stikkontakter eller afbrydere).

Men har du prøvet at holde din polsøger på den brune og så vippe afbryderen?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis