Hjælp til elmotor - Kabling

Jeg ligger inde med den 1,5 hestes motor som jeg godt kunne tænke mig at få gang i. Dog aner jeg hat omkring elektromotorer og lige akkurat nok omkring el til vide jeg skal trække stikket før jeg piller ved ledningerne. Jeg bør jo nok i virkeligheden holde mig til IT...

Nok om det. Jeg har taget et billede af "datapladen" fra motoren:
http://imgur.com/lUtd3OE

Hvad jeg syntes at læse er at den har 3 faser.
Der sidder også et sæt terminaler på den (Mener det er 3 par terminaler) som ledninger kan skrues til.

Hvordan skal den kables? Kan den køre på 220v eller skal jeg have et 380v/kraftudtag?

Hvis nogen kan give mig lidt info at starte på vil jeg være ellevild. Så kan jeg komme igang med mit projekt
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den motor kræver 3 faser, det står øverst på mærkepladen, men den kan dog laves om, så den kan kører på 1 fase og nul, men det kræver en kondensator over to af viklingerne, men det er en længere en for at få styr på det.

De tre terminaler U1 - V1 - W1 der skal de tre faser monteres. På U2-V2-W2 skal der sidder kortslutter på.
Så det er som på flg. billede
http://cubus-adsl.dk/elteknik/faq/motor_hoejre_om_460x252.png

Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade

Den skal helst have 3 x 400 volt (3 x 380 volt)
Kan kun køre på 230 volt, med kondensator, men du mister rigtig meget trækkraft.

En mulighed kunne være en frekvensomformer, som omformer de " 1 x 230 volt" til 3 x 230 volt...

Som denne her LINK

 


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg siger mange tak. Så der ikke så meget andet at gøre end at få en elektriker til at trække 380v ud til værkstedet.

Så der er ikke behov for noget ekstra elektronik for at få den til at køre?

Hvor på mærkepladen læser jeg at det er 380v? Jeg syntes at se der står både 220 og 380 ved 50hz og 60hz?
Og den er på 1,5 kw med omdrejninger på ca. 2800 o/minut forbrug ved fuldlast 3,6 ampere. Hvad havde du tænkt at bruge den til ? ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af MadsRC på 08-03-2017 21:56

Hvor på mærkepladen læser jeg at det er 380v? Jeg syntes at se der står både 220 og 380 ved 50hz og 60hz?

Det er fordi den også kan køre på 60 HZ, så køre den 20% stærkere, og yder lidt mere..

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

I allerøverste linje står der 3 og så en bølge. Det betyder 3 faset så er der et typenummer som viser byggestørrelse og antal poler i viklinger.
Lidt længere ned står der U: 220-240 D / 380 - 415 Y Det betyder at den kan køre på 3 faset 240 volt eller på 3 faset 400 volt. Det er bare sådan at vi ikke har 3 faset 240 volt forsyning i DK. Det har man bl.a. i Norge.
Derfor 400 Volt som skrevet ovenfor og forbindes som Apollo14dk forklarer.

Din motor er ikke 1,5 hk men 1,5 kw og det er nærmere 2 hk. hvis vi skal gå i detaljer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 08-03-2017 21:58
Og den er på 1,5 kw med omdrejninger på ca. 2800 o/minut forbrug ved fuldlast 3,6 ampere. Hvad havde du tænkt at bruge den til ? ?


De oplysninger kunne jeg gætte mig til ud fra mærkepladen Som sagt ved jeg hat om motore så jeg har ingen ide om hvor "kraftigt" det er. Omdr. er til at forholde sig til, men hvor meget den kan trække ved hvor meget belastning (det vel moment?) har jeg ikke den fjerneste ide om.

Jeg har et par projekter jeg vil prøve den af på. Alt fra KMG båndsliber til drivmotor til antik båndsav. Viser det at den ikke kan bruges til nogen af delene, så kan den vel bruges som pumpe (som dem er beregnet til )
Jeg så netop nu at der nederst står Grundfos og det indikerer vandværks pumpe. Båndsliber kunne nok gå med de omdrejninger og kræfter, men båndsav tror jeg ikke skal køre så hurtig, med mindre du kan geare ned med remtræk. Et andet minus tror jeg er at den ikke har fødder, så den skal fastgøres på den lille flange. Men til senere projekter prøv at rulle igennem gul og gratis eller dba det er forbavsende så lidt brugte motorer koster.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 08-03-2017 22:17
Jeg så netop nu at der nederst står Grundfos og det indikerer vandværks pumpe. Båndsliber kunne nok gå med de omdrejninger og kræfter, men båndsav tror jeg ikke skal køre så hurtig, med mindre du kan geare ned med remtræk. Et andet minus tror jeg er at den ikke har fødder, så den skal fastgøres på den lille flange. Men til senere projekter prøv at rulle igennem gul og gratis eller dba det er forbavsende så lidt brugte motorer koster.


Jeg tror nemlig også den vil fungere rigtigt godt til båndsliber båndsaven er en gammel sag af støbejern og egetræ med remtræk og så vidt jeg husker er den forberedt til nedgearing. Men ja, næsten 3k omdrejninger er nok lidt voldsomt til den

Syntes faktisk el motore er overraskende dyre på DBA og det er sjældent folk viser mærkepladen :S Men jeg ved jeg ikke skal give mere end 3-6kr kiloet for elmotore der hvor jeg henter gammelt jern, så hvis den her ikke er fin, så kigger jeg derned forbi!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis