Afstand understøtningspunkter (terrasse)

Jeg skal i gang med at bygge en terrasse i træ. Jeg har nogenlunde styr på dimensioneringen af strøer og brædder (hhv. 45x90 og 28X120) med op til 60 cm mellem strøerne. Men jeg har forgæves ledt efter information om, hvordan man dimesionerer understøtningen.

I mit tilfælde er der tale om en terrasse, som skal bygges i U-form om husets gavl. Brædderne skal ligge vinkeltret på gavlen. Mod huset boltes den bærende konstruktion på huset, mens jeg i langs kanten understøtter med sokkelsten. Under terrassen støtter jeg med fliser.

Mit spørgsmål er nu, hvor langt kan der være mellem støttepunkterne, når jeg anvender strøer i 45x90? Altså hvor meget kan træ i den dimension spænde over, når det skal være en terrasse.

Jeg har vedlagt en ikke skitse, hvor jeg har forsøgt at placere støttepunkter.

Jeg håber nogle af jer indsigtsfulde medlemmer kan give mig et par gode råd.

vh


ikje
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
som jeg kan google mig frem til udfra billeder er der max 1 meter mellem fliserne under dine strøer med en afstand på 40-60 cm.
Denne guide skriver også lidt om tykkelsen af gulvet/teressen samt afstand af strøer. går udfra du kan bruge den selv om det er til indvendigt gulv http://www.gulvfakta.dk/gulvbelaegninger/traegulve/baerende-gulve.aspx
Tak, meget nyttigt. Ser ud til, at jeg skal have ca. en meter mellem støttepunkterne. Så kan terrassen holde til mange mennesker 'uden faste pladser'

ikje
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis