Epoxy gulve i garage

Hej

Jeg har tænkt mig at male mit nye garagegulv med epoxy maling, men vil gerne undgå at det bliver for glat. Jeg har hørt om muligheden for at strø kvartssand ud over den våde maling, men er i tvivl om udførelse og om der findes andre alternativer.... og hvordan får man det jævnt fordelt? Det vil jo også være rart hvis gulvet kan vaskes uden at flå "gulvkluden" i tusinde stykker 

Jeg var hos farvehandleren forleden, men de ville ikke garantere for resultatet, hvis jeg strøede sand ud, men de havde godt hørt om det.

Endvidere har jeg på Youtube set nogen der stører "flakes" ud i den våde maling, hvilket ser ud til at give noget anderledes overflade end et ensartet lag maling gør. Efterfølgende overmales disse flakes med klarlak (også epoxy) - nogen der har erfaringer med det?

Hvis nogen har gode erfaringer med specfikke produkter, hører jeg også gerne om det - jeg vil jo netop søge at opnå et stærkt gulv med lang holdbarhed og undgå at skulle male igen om seks måneder 

Gulvet vil blive belastet med donkraft og sikkert også håndværktøj der bliver tabt osv.


Søren
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ideen er god,men lidt besværlig.Men jeg kan fortælle dig,hvordan jeg har gjort.Jeg brugte en korn 50 kvartssand,malede et felt,hvor jeg kunne nå ind med sandet,og fortsatte sådan,indtil jeg var færdig.Det er vigtigt,at der ikke kommer sand på umalede flader,da det giver en grim overflade.Det første lag maling bør være så tykt,at sandet bliver bundet.Tjek endelig tørretiden da det tager nogen tid at strø sandet ud,hvor jeg i øvrigt brugte en overskåret plastdunk,hvor jeg borede huller i bunden,der bliver du nødt til at prøve dig frem,altså hvor store huller,og hvor mange.Det andet lag maling skal ikke være så tykt som det første,da det går ud over skridsikkerheden.Hvis du bruger en kvalitetsmaling,skal du ikke være nervøs for holdbarheden,det holder i mange år.Men jeg vil anbefale dig,at lave et lille forsøg,inden du går i gang.

bh
Skrevet af optisana på 08-03-2017 08:54
Ideen er god,men lidt besværlig.Men jeg kan fortælle dig,hvordan jeg har gjort.Jeg brugte en korn 50 kvartssand,malede et felt,hvor jeg kunne nå ind med sandet,og fortsatte sådan,indtil jeg var færdig.Det er vigtigt,at der ikke kommer sand på umalede flader,da det giver en grim overflade.Det første lag maling bør være så tykt,at sandet bliver bundet.Tjek endelig tørretiden da det tager nogen tid at strø sandet ud,hvor jeg i øvrigt brugte en overskåret plastdunk,hvor jeg borede huller i bunden,der bliver du nødt til at prøve dig frem,altså hvor store huller,og hvor mange.Det andet lag maling skal ikke være så tykt som det første,da det går ud over skridsikkerheden.Hvis du bruger en kvalitetsmaling,skal du ikke være nervøs for holdbarheden,det holder i mange år.Men jeg vil anbefale dig,at lave et lille forsøg,inden du går i gang.

 

Tak for dit svar  God ide med at male det i felter, men kan det ikke ses?

Hvis man anvender pigsko, burde man vel snildt kunne gå ind på det.

 

Jeg forstår ikke helt din indledning "Ideen er god, men lidt besværlig".

 


Søren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er ikke besværligt, du maler et felt der stort nok til at du kan kaste sand ind i den våde malling, husk at kaste det opad så det spreder sig ud. Og ha det i en spand.
Og så skal det være en tykfilms epoxy du skal bruge
Dagen efter fejer du det overskydende sand af og maler det en gang til. Hvis der ikke skal være for skridsikkert mellem sliber du det først

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Jeg mener med lidt besværlig,at først skal der males,og så skal der strøes,o.s.v.Du kan ikke kaste sandet på,så det giver et pænt resultat,har prøvet det.Jeg forstår ikke helt,hvad"Epoxymanden"mener med mellemslibning ! Du kan også bruge en anden metode,nemlig glasperler,det bruges bl.a.i svømmehaller,det giver en mindre ru overflade,men næppe så lang en holdbarhed som sand.Overgangen mellem felterne vil ikke blive at se,hvis du maler vådt i vådt.Ideen med pigsko,vil jeg ikke anbefale,piggene bliver hurtigt fyldt med maling,og ikke mere skridsikre.

bh
Mellem slibning betyder at slibe de værste toppe på sandet inden andet lag malling så det ikke er så skridsikkert og der er bare lidt mulighed for at gøre det rent.
Du kan sagtens kaste sandet, det skal bare op i luften. Og glem alt om glasperler, de bliver hurtigt slidt af.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvad er en tykfilmsepoxy?

Nogen produkter du kan anbefale til den påtænkte anvendelse?

Optisana: Pigsko man tager uden på almindelige sko sælges faktisk til formålet: https://www.maling.nu/pigsko-m-velcro/

Søren
En tykfilms epoxy er en der ikke er vandbasseret, den skal nok købes ved et firma der laver epoxygulve

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Den med pigskoene kendte jeg ikke.Slibe kvartssand,med hvad vil jeg gerne vide.Nu har jeg altid brugt en 2 K maling,den bliver bl.a.brugt til parkeringshuse,og til platforme på vindmøller,materialet er glasfiber.Fremgangsmåden der,er at der bliver lagt et tyndt lag maling,og derefter et tyndt lag sand,derfor forslaget med at strø med en si.Hvis du ligger et tykt lag maling,og mætter gulvet med sand,skal du til dæklaget bruge ualmindeligt meget maling for at få en pæn overflade.

bh
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også