Kondensafløb til Nilan comfort 300

Hej LDS'ere

Jeg er ved at installere et Nilan 300 Comfort anlæg, og kommer snart til at skulle montere et kondensafløb. Anlægget er monteret i uopvarmet loftsrum op ad muren til min isolerede garage. Der medfølger en vandlås med studs til enten 20 mm eller 32 mm rør/slange.

Inde i garagen, lige nedenfor anlægget er der et kloakafløb som jeg tænker at føre slangen/røret ned i. Slangen/røret skal selvfølgelig isoleres og måske frostsikres med varmekabel. Første spørgsmål er dog hvilket materiale slangen/røret skal være i?

På forhånd tak for alle input.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du regner med at garagen altid er frostfri, ville jeg lade vandlås sidde der. Normalt er vandlås en beskyttelse imod dårlig lugt fra kloakker, men det er jo ikke tilfældet her, da det sikkert udmunder i fri luft over et afløb. Så her er vandlåsen nok tiltænkt at der ikke skal suges lidt falsk kold luft den vej op i anlægget.
Du skal være sikker på god fald hele vejen på røret så der ikke kommer til at stå stillestående vand i rummet med frost risiko. Deraf følger at vandlås bør monteres i garage da det er der hvor risiko for frost er mindst. Lidt frost på et rør med fald gør normalt ikke noget, da det tømmes efterhånden. Ved længere varende frost kan is dog godt bygges op, det ser man jo f.eks. på istapper.
Jeg håber det var svaret på de næste spørgsmål.
Hvilken rør ? ? du han bruge hvad som helst der passer på studs. Men kloakrør er da at foretrække.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville også placere vandlåsen i garagen selv om Nilan skriver at den placeres bedst tæt på studsen. Men du kan bruge PVC-slange, gerne armeret og den skal slutte helt tæt omkring studsen på aggregatet/vandlåsen.

Ellers prøv at skrive til Nilan.

Jeg har selv et Genvex hvor jeg har kombineret almindelig PVC-slange fra biltema og elektrikerrør.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for input.

Garagen (i det mindste dette sted) er ikke permanent frostfri da det er for tæt på porten (min kone glemmer gerne at lukke porten når det fryser -16 grader). Er porten åben kan det selvfølgelig fryse. Selve vandlåsen sidder, efter min mening, bedst i loftsrummet da den er meget nemmere at isolere der.

Når man trækker PVC slange gennem en mur, hvordan får man så isoleret slangen i selve murgennemføringen?
Så laver man vel bare hullet stort nok til at man kan komme til.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis