Rengøring af mælkejunge?

Hvordan rengøre man bedst en mælkejunge? Den skal bruges til drikkevand...
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak.
Jeg prøver med Rodalon
JA AK JA Som dreng har jeg vasket masser af mælkejunger. De ovenstående råd er udmærket hvis det er til drikkevand. Men mælken der skulle bruges til bl.a. ost måtte ikke komme i forbindelse med alle slags sæbe. Kan huske vi havde et middel der hed Stella som de blev vasket i. så skyllet i rent vand og til sidste skyl en slags syre.
Så skulle de helst hænge på hovedet så de blev tørre, det hindrer også bakterievækst.
Dette var blot et tilbage blik.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Jeg vil give elmand ret.
Vaskemidlet "stella" er i dag erstattet er noget alkalink rengøringsmiddel, fåes i mange fabrikater.
Herhjemme gør jeg følgende ( malker stadig i spand, kald mig bare gammeldags. Køletanken vaskes på samme måde)
skylning koldt vand
skyldning lunken vand
vaske med alka rengørings middel, med børste ( temp. lidt mere end "av av fingre")
Skylning varmt vand >90 grader
vask med F60 syre / desinfektion
Skylning varmt vand
skylning koldt vand, inden brug

Men uanset hvad du vasker dem med, så ALDRIG (og jeg mener det) bland syrer og baser/ forskellige rengørings midler. Det udvikler chlor gas, som drukner dig indefra. Man får simpelthen vand i lungerne.
Som skoledreng gjorde jeg det nummer. Det endte med en tur i avav bilen, og 2 dage på sygehus, med dræn i lungerne.

Og desuden så hælder man altid syre i vand, og ikke omvendt.
Skrevet af Frank Chr. på 07-03-2017 12:36
Wienerkalk eller oxalsyre.

 

Ok, det var ment som til at shine mælkejungen op.  Til desideret rengøring af mælkejunger bruger man klor, husker jeg fra mine unge år. Mener (stor)bonden fik det lev. i 20 liters brune eller blå plastdunke. 

På mejerierne brugte man natriumhydroxid eller saltsyre - idag er man gået over til klor. Begge dele noget krasbørstig stads, saltsyren mv. blev man svimmel af og ved klor smager alting (mad, kaffe, smøger mv.) af klor - osse derfor man altid ser mejerister tygge tyggegummi.  

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis