Fryser i skur, kompressor kører ikke.

Vi har overtaget et hus, hvortil vi fik en fryser med. Fryseren står i et murstensskur, men er nu stået af. Jeg har læst lidt her, og det endte i første omgang med at jeg købte en nye tænder til kompressoren. Efter udskiftning af tænderen må jeg dog desværre konkludere at problemet er det samme:

 - Jeg kan høre at tænderen klikker, er tændt i ca. 5 sekunder, og slår derefter fra igen. Kompressoren går aldrig i gang. Dette gentages med ca. 1 minuts interval.

Ovenstående får mig til at tro at termostaten derfor virker fint, ellers vil jeg vil ikke høre tænderen? Jeg tænker at der kun kan være kompressoren tilbage? Og den har jeg ikke lyst til at skift.

 

Håber i har nogle indspark.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Almindelige frysere og køleskabe er bygget til at stå i alm stuetemperatue. Det er nok mest olien i kompressoren, som stivner i kulden og motoren kan dermed ikke trække den igang.

Venlig hilsen
Knud
Det kan nu oftest gå an at have fryseren i et skur, men den kan jo godt gå fast i kompressoren alligevel. I kompressorens klemkasse er der et startrelæ (som du kalder tænder)og en klixon afbryder. Startrelæet giver strøm ind på kompressorens startvikling, indtil den går i gang. Det mærker den ved at strømforbruget falder. Hvis den ikke går i gang slår klixon relæ fra netop som du beskriver. Så du har ganske sikkert ret i at det er kompressor.
2 ting du kan prøve:
Varme kompressoren lidt op, som Knud foreslår Og / eller give kompressoren en ordentlig en på siden, netop som du tænder for strømmen. Altså ikke bare med hånden, men et stykke træ imellem og så et ordentlig dask af en hammer. Det har jeg reddet et par frysere med.
Og du skal tænke på at den jo er ødelagt, så om den ikke går i gang eller hvad der ellers sker, så er situationen jo ikke forværret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 06-03-2017 19:55
Det kan nu oftest gå an at have fryseren i et skur, men den kan jo godt gå fast i kompressoren alligevel. I kompressorens klemkasse er der et startrelæ (som du kalder tænder)og en klixon afbryder. Startrelæet giver strøm ind på kompressorens startvikling, indtil den går i gang. Det mærker den ved at strømforbruget falder. Hvis den ikke går i gang slår klixon relæ fra netop som du beskriver. Så du har ganske sikkert ret i at det er kompressor.
2 ting du kan prøve:
Varme kompressoren lidt op, som Knud foreslår Og / eller give kompressoren en ordentlig en på siden, netop som du tænder for strømmen. Altså ikke bare med hånden, men et stykke træ imellem og så et ordentlig dask af en hammer. Det har jeg reddet et par frysere med.
Og du skal tænke på at den jo er ødelagt, så om den ikke går i gang eller hvad der ellers sker, så er situationen jo ikke forværret.

Fedt at få lidt indblik i hvordan sådan en kompressor virker. Der går lidt tid før termostaten tænder for startrelæet, jeg skal vel vente med at give kompressoren et ordentlig hak over tuden indtil startrelæet kommet med første 'klik'?

Og ja, du har ret, jeg kan lige så godt prøve...

Mange tak for tippet!

 

 

Skrevet af knudr på 06-03-2017 19:44
Almindelige frysere og køleskabe er bygget til at stå i alm stuetemperatue. Det er nok mest olien i kompressoren, som stivner i kulden og motoren kan dermed ikke trække den igang.

 

Du har bestemt ret i at ikke alle frysere er bygget til et skur, men jeg tænker at eftersom der ikke har været frost i et godt stykke tid nu burde eventuelle fastfrosne dele vel være løsnet nu? Nogle forslag til hvordan man varmer en kompressor?

 

En hår tørre eller varmepistol en varmeblæser. det er ikke fordi at den fryser, men olien bliver stiv og tyk. Hvis ikke man køber særligt til at den skal stå koldt så er 10gr min som de fleste frysere er beregnet til.

Jeg ville starte med at varme den inden forøg med slag.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du skal ikke sidde og vente som en lystfisker, jeg går ud fra at den ikke starter, så må termostat jo kalde på frost hele tiden. Hvis det kun er en gang imellem at den ikke vil starte så virker "slaget" ikke.
Men Først lune kompressoer lidt, og hvis det ikke virker, hvis den er helt død, skal du blot tænde for kontakt, og den burde være klar.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis